חדשות

"אסותא אשדוד": ניתוח מורכב תיקן בעיה אורתופדית בת 35 שנה

בעקבות פציעה במילואים ובמשך עשרות שנים ניטלה מגבר בן 73 היכולת לכופף את רגלו | במחלקה האורתופדית באסותא קיבעו מחדש את ברכו בניתוח יוצא דופן

לפני הניתוח (מימין), רגל ביישור ללא יכולת לכופף את הברך והמפרק החדש (משמאל) שנחצב מגוש עצם. צילום: דוברות אסותא אשדוד

אבי בן שימול, תושב המרכז בן 73, נפצע לפני 35 שנה, בשנת 1989, בזמן שירות במילואים. במהלך אימון צבאי הוא קפץ מטנק, ריסק את ברכו ופונה למיון. בשל השבר המורכב, האפשרות היחידה באותה תקופה היתה לקבע את הברך ביישור מוחלט ולאפשר לשברים להחלים.

מאז למעשה בן שימול הסתובב עם רגל ביישור ללא יכולת לכופף את הברך והמשיך בשגרת חייו ללא מפרק ברגלו השמאלית, מצב שמגביל מאוד תפקוד בסיסי והוא אף נאלץ להיעזר בכיסא גלגלים.

בן שימול הגיע לאחרונה אל המחלקה האורתופדית בבית החולים אסותא אשדוד כדי לבחון האם קיימות אפשרויות טיפוליות שיוכלו להטיב את איכות חייו, שאלה שעד כה, כלל הרופאים אליהם פנה ענו לו בשלילה.

לאחר הבירור וסדרת צילומי רנטגן ו-CT, החליט פרופ' מיכאל דרקסלר, מנהל המחלקה האורתופדית, לבצע במטופל ניתוח לבניית מפרק חדש לחלוטין באמצעות משתל מיוחד. הניתוח בוצע לפני מספר שבועות ולקחו בו חלק רופאים ממחלקות אורטופדיה, כלי דם והדמיה ב"אסותא אשדוד".

פרופ' דרקסלר סיפר: "המקרה של מר בן שימול הינו מורכב ונדיר. כיום, לא נוהגים לקבע מפרק ובעצם לבטל את פעולתו. צריך להבין שכאשר אין מפרק, כל הרקמות מסביב למפרק מתנוונות לאט לאט - שרירים, גידים, רצועות וכו׳. לכן, כשמחזירים את המפרק, יש קושי אמיתי לשמר את הרקמות הנ״ל ולאפשר להן תפקוד טוב לאחר הניתוח.

"הניתוח עצמו מורכב מאוד היות וצריך לחצוב מפרק חדש מגוש עצם, תוך מיקום נכון של קו המפרק ושמירה ואיזון על הרצועות והגידים מסביב, תוך שימוש במשתל מיוחד בשם הינג'. בשל המורכבות הנ״ל, אין כיום כמעט מנתחים שיכולים לבצע ניתוחים כאלה ולכן המליצו עד כה למטופל להמשיך בחייו ולא לבצע ניתוח".

הניתוח עבר בהצלחה וכבר למחרת, 35 שנה לאחר שלא יכול לעשות כן, המטופל הצליח לכופף את רגלו ולחזור לבצע פעולות יומיומיות בסיסיות כמו ישיבה. ככל שעוברים הימים מצבו הולך ומשתפר והוא כיום כמעט איננו נדרש לכיסא גלגלים ונעזר בקביים בלבד. פרופ' דרקסלר מאמין כי בקרוב יוכל לחזור לשגרת חיים ולקבל את איכות החיים שעליה חלם במשך שנים רבות.

נושאים קשורים:  ניתוח אורתופדי,  חדשות,  פרופ' מיכאל דרקסלר,  החלפת מפרק ברך,  אסותא אשדוד
תגובות