חדשות

ביקורת קשה על ההכרזה על בתיה"ח ברזילי וזיו כמרכזי-על לטראומה

מומחים בטראומה, כירורגיה ונוירוכירורגיה: "בתיה"ח הללו לא עומדים בסטנדרטים הנדרשים. המהלך רחוק מלהיות מקצועי ועלול לעלות בחיי אדם" | הנהלות בתיה"ח זיו וברזילי: נעמוד בדרישות

המרכז הרפואי זיו בצפת. צילום: דוד כהן/ פלאש 90

מומחים בכירים מתחומי הטראומה, הכירורגיה והנוירוכירורגיה מתריעים שההחלטה להכיר במרכזים הרפואיים ברזילי באשקלון וזיו בצפת כמרכזי-על לטראומה היא צעד "חובבני ופופוליסטי, שעלול לעלות בחיי אדם". כך מדווחת מיטל יסעור בית-אור בישראל היום.

המבקרים טוענים כי המרכזים הרפואיים זיו וברזילי לא עומדים בסטנדרטים הנדרשים להפוך למרכזי־על, ולכן הטיפול בהם עלול להיות לא מיטבי, "עד לרמה שפצועים עלולים לשלם בחייהם". אחד המרואיינים השווה את ההחלטה למצב שבו קוראים למקדונלד'ס "מסעדת גורמה".

החלטת שר הבריאות אוריאל בוסו ומנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב להפוך את "ברזילי" ו"זיו" למרכזי-על לטיפול בטראומה, שנועדה לצמצם פערי מרכז ופריפריה וכצורך שהוכתב על ידי המצב, התקבלה לאחרונה. אולם, על פי המומחים המרואיינים ב"ישראל היום", למרכזים אלה אין יכולות, כוח אדם והיקף פעילות שהולם את ההגדרה מרכז-על, שאמור לטפל בלפחות 2,000 פצועים או מאושפזים בשנה, מתוכם לפחות 300 פצועים במצב קשה או קריטי.

על היעדר מחלקות כירורגיית חזה ולב, כף יד ופה ולסת וכן מחלקות נוירוכירורגיה וטיפול נמרץ נוירוכירורגי ב"זיו" וב"ברזילי", נאמר כי לא ניתן לגייס כוח אדם מיומן במהלך בזק. לדברי גורם בכיר בתחום הטראומה, "כשאומרים 'נוירוכירורגיה', אין הכוונה לרופא אחד. מדובר בצוות של רופאים, אחיות בטיפול נמרץ ונוירו־רדיולוגיה. זה מורכב. לא סתם יש רק שבעה מרכזי־על במדינת ישראל כי רק הם מסוגלים לעמד בדרישות".

עוד טוענים המבקרים: "מה הסיכוי שבתי החולים האלה יצליחו לגייס כוח אדם כזה בזמן כה קצר? בניית מערך כזה אורכת שנים. המהלך רחוק מלהיות מקצועי. זה לא הגיוני שדווקא מנכ"ל משרד הבריאות, שאמון על סטנדרטים ועל איכות הטיפול, מצהיר הצהרות כאלו... מי שיגיע לשם לא יקבל את הטיפול שמקבלים במרכזי־העל שקיימים היום. אין קיצורי דרך. זה פופוליזם זול שעלולות להיות לו השלכות על חיי אדם".

רק לנציגי המועצה הלאומית לטראומה יש סמכות מקצועית לאשר מעמד של מרכז-על לטראומה, אך המועצה שהורכבה כ-30 מומחים פוזרה על רקע ביקורת שמתחה על פינוי הנפגעים בשבעה באוקטובר.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הנהלת המשרד קיבלה החלטה אסטרטגית להפוך את ברזילי וזיו למרכזי־על לטראומה, נוכח ההבנה כי בתי חולים אלה נמצאים קרוב לקווי עימות ולחימה, והם שיצטרכו לתת מענה רפואי לפציעות מורכבות בהיקף נרחב. בתי החולים עובדים עם המשרד על מתווה לפיתוח השירותים הנדרשים ועל גיוס כוח אדם מיומן, לשם השלמת הפיכתם למרכזי-על לטראומה, מהלך שיתחיל להיות מיושם בחודשים הקרובים. בהמשך תתקיים בדיקת עמידתם בתנאי חוזר חטיבה בנושא מרכזי־על לטראומה".

פרופ' חזי לוי, מנהל ביה"ח ברזילי, אמר ל"ישראל היום" שיש לבית החולים את המעטפת הנדרשת כדי להפוך למרכז־על. "בית החולים נמצא בשלבים האחרונים של הקמת יחידת כירורגיית-לב תחת גג מקצועי של בית חולים אחר. כבר חודשים 'ברזילי' עושה צנתורי מוח ויש בו יחידת טיפול נמרץ לשבץ, שחלקה יוסב ליחידת טיפול נמרץ נוירוכירורגי".

מהמרכז הרפואי זיו נמסר: "הטסה במקרה רפואי דחוף למרכז הארץ אינה בהכרח המענה האידיאלי, במיוחד לא במצב לחימה מלא. לפי התכנית, בבית החולים יוקמו יחידות חזה ונוירוכירורגיה. היחידות החדשות יוקמו בליווי מרכז-על ממרכז הארץ וייתנו מענה לפי הסטנדרט המקובל".

נושאים קשורים:  מרכז על לטראומה,  בית החולים "ברזילי",  בית החולים זיו,  חדשות,  משרד הבריאות,  כירורגיה,  נוירוכירורגיה
תגובות
אנונימי/ת
08.01.2024, 20:06

מצב בתי החולים בפריפריה, הגאוגרפית והכלכלית-חברתית בישראל מחריד. זה גם עניין של כבף אבל זה מתחיל באיכות כוח האדם. בבתי החולים בפריפריה קיימים מנהלי מחלקות בכל התחומים שלא היו ממונים לרופאים בכירים בבתי החולים של המרכז. אפשר לשנות את זה, זה קשה, וזה מתחיל בהבנה שלא חשוב אם יש לך ECMO או מסדרון שיש, קודם כל דאג כמנהל למנהלי מחלקות טובים שיבחרו מתמחים טובים וילמדו אותם טוב .

08.01.2024, 20:42

להשמיץ באופן אלים ולהסתתר מאחורי הודעה אנונימית.
אני מכיר מספר מנהלי מחלקות בבית החולים ברזילי. רופאים מעולים. אז תתביש לך

יפה הגבת ד״ר פז לאנונימי שכנראה לא ביקר בשנים האחרונות באף בית חולים פריפרי ולא ער להתפתחות העצומה שלהם.

09.01.2024, 17:48

פחחח...כשאתה ניצב לך בראש מגדל השן שלך היזהר פן רוח עזה תטלטל אותו.