• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

אזהרות גרפיות על קופסאות הסיגריות - בקרוב בישראל?

כ-130 מדינות בעולם כבר מחייבות אזהרות גרפיות מצולמות על גבי חפיסות ‏סיגריות | הצעת החוק לפרסום האזהרות הויזואליות תעלה השבוע לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת כהכנה לקריאה ראשונה

אזהרות גרפיות על גבי קופסאות הסיגריות. צילום: האגודה למלחמה בסרטן

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, תדון השבוע (ג') בהצעת החוק שמטרתה שילוב תמונות של נזקי עישון על קופסאות הסיגריות שנמכרות בישראל.

ההצעה שתעלה בוועדה כהכנה לקריאה ראשונה, ביוזמת חברי הכנסת אושר שקלים, ‏אופיר כץ, ‏בועז ביסמוט וניסים ואטורי, כבר הוגשה בהתאם ל‏סעיף 11 באמנת המסגרת הבינלאומית לפיקוח על הטבק (FCTC), עליה חתמה מדינת ישראל בשנת ‏2003 ואותה אישררה בשנת 2005. האמנה עוסקת בין היתר באריזה ובסימון של מוצרי טבק, לרבות שילוב תמונות באזהרות. ‏

מסקר שערכה בעבר האגודה למלחמה עלה כי 74% מהמעשנים ציינו כי התמונות על אריזות קופסאות הסיגריות אכן ירתיעו אותם. על פי דו"ח של ארגון הבריאות העולמי משנת 2019, כ-130 מדינות בעולם כבר מחייבות אזהרות גרפיות מצולמות על גבי חפיסות ‏סיגריות. אזהרות אלו כוללות תמונה המתארת את נזקי העישון, בנוסף לאזהרה מילולית. תמונות ‏אלו נמצאו יעילות במיוחד בהשפעה על דעת הצרכנים, הרתעתם מקניית ‏המוצר והשפעה על רצונם להיגמל מעישון. ‏

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר לקראת ההכנה לקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה של הכנסת: "אנו מברכים על הדיון בהצעת החוק החיונית להמשך המאבק בעישון בישראל וקוראים לחברי ועדת הכלכלה להעביר אותה בדחיפות. זהו מהלך שעשוי לנטרל את המשיכה לעישון ולהפחית את שיעור המעשנים. תמונה יכולה להעביר מסר חזק ונוקב יותר מטקסט כתוב, כפי שנהוג לומר: 'תמונה שווה אלף מילים'.

"חשוב מאוד לעשות את החיבור המיידי בין הנזקים הבריאותיים ובין המוצר המסרטן והממית על מנת שהמעשנים יקבלו תזכורת קבועה לסכנה הברורה שיש בו. המטרה של הצגת תמונות גרפיות של איברים שנפגעו מסרטן או מהשלכות בריאותיות אחרות, לזעזע ולהרתיע אנשים מעישון או לעודד אותם להפסיק לעשן. אנחנו יודעים שהתגובות הרגשיות יוצרות השפעה מתמשכת, ובטווח הקצר והארוך המהלך יביא תועלת ממשית".

מסקר שנערך בעבר באגודה למלחמה בסרטן עלה כי 84.4% מהציבור בעד אזהרות גרפיות עם צילומים על גבי קופסאות הסיגריות. מקרב המעשנים שהשתתפו בסקר ציינו 74.2% מהם כי אזהרות גרפיות עם צילומים אכן ירתיעו אותם. הסקר נערך על ידי איפסוס מחקרי שוק בהשתתפות 506 נשים וגברים בגיל 18 ומעלה במדגם ארצי מייצג של האוכלוסיה.

באגודה מדגישים כי אזהרות מצולמות הן חלק מגישה מקיפה למאבק במגיפת העישון, הכוללת הסברה, אכיפה נמרצת ויעילה, העלאת מיסוי על מוצרי עישון והגבלות על פרסום. "רק השילוב של כל המאמצים יוכל למנוע התחלת עישון בקרב בני נוער ולקדם גמילה בקרב מעשנים ותיקים", ציינו באגודה למלחמה בסרטן.

נושאים קשורים:  מאבק בעישון,  האגודה למלחמה בסרטן,  אזהרות בריאותיות,  חדשות,  הצעת חוק,  נזקי עישון
תגובות