חדשות

פיתוח ישראלי: מסתם ייחודי לטיפול במחלת המסתם הטריקוספידלי

המסתם שפותח על ידי פרופ׳ מרדכי ואטורי, מנהל שירות אקו-לב במאמץ ב"בילינסון", מונע את הצורך בניתוח לב מורכב | פרופ׳ ואטורי: ״זה חלום שהתגשם - רעיון שנרקם אצלי לפני כעשור קרם עור וגידים"

צנתור לב. צילום: אילוסטרציה

פרופ׳ מרדכי ואטורי, מנהל שירות אקו-לב במאמץ, יחידת אקו-לב ומרפאת המסתמים במערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי בילינסון, פיתח מסתם שנותן מענה לבעיה לבבית שנפתרה עד כה באמצעות ניתוח לב מורכב עם אחוזי תמותה גבוהים. המסתם, שפותח באמצעות חברת ההזנה הישראלית טריסול מדיקל, הושתל לראשונה בבילינסון בחולת לב בת 71.

המסתם ייחודי במבנהו ונועד לעמוד באתגרים הרבים של מחלת המסתם  הטריקוספידלי והחדר הימני (החדר שתפקודו מושפע ביותר ממחלת המסתם). עבור חולים עם אי ספיקה קשה של המסתם, האופציה לטיפול מלעורי היא בשורה של ממש, כיוון שתייתר את הצורך בניתוח לב פתוח שכרוך בסיכון משמעותי לחיי המנותח.

פרופ׳ מרדכי ואטורי, מנהל שירות אקו-לב במאמץ, יחידת אקו-לב ומרפאת המסתמים ב"בילינסון". צילום: דוברות בית החולים

פרופ' ואטורי סיפר: ״זה חלום שהתגשם - רעיון שנרקם אצלי לפני כעשור קרם עור וגידים. היעד העיקרי היה למצוא טיפול חלופי לניתוח, וזאת משום שאוכלוסיית החולים הטיפוסית לאבחנה זו מורכבת מאוד ולכן הניתוחים כרוכים בשיעורי תחלואה ותמותה גבוהים. לפיכך, טיפול חלופי שכזה עשוי להיות מנת חלקם של מטופלים רבים, שעד כה נפסלו לניתוח מפאת הסיכון הנלווה".

השתלת המסתם החדשנית בוצעה בחולת לב בת 71 מצפון הארץ שסבלה מאי ספיקה לב קשה בשל אי ספיקה טריקוספידלית קשה. המסתם הטריקספידלי הוא אחד מארבעת מסתמי הלב והוא חוצץ בין הפרוזדור לחדר הימני בלב שתפקידו להזרים את הדם לריאות. בעקבות הכשל של המסתם, הוחלט להשתיל לראשונה בצנתור את מסתם טריסול (Trisol) שיפסיק באחת את הדליפה ויאפשר חזרה של החדר הימני בלב לפעילות תקינה.

איך מתבצעת השתלת המסתם?

הפעולה מבוצעת בחדר צנתורים בהרדמה כללית, המסתם מורכב על מוליך המוחדר לזרם הדם דרך חתך ניתוחי קטן בווריד הצוואר הפנימי מימין. המסתם ממוקם באזור המסתם הטריקוספידלי בהליך המונחה ברובו באקו דרך הוושט. המסתם מחליף למעשה את המסתם הטבעי הלקוי ועם פתיחתו הוא  מתחיל מיד בפעולתו. ההליך הזה מונע את הצורך בפתיחת בית החזה וחיבור המטופל למשאבת לב-ריאות, כפי שנדרש בניתוח לב פתוח.

מסתם טריסול (Trisol). צילום: דוברות "בילינסון"

ההשתלה המורכבת של המסתם בלב המטופלת בוצעה על ידי צוות רב תחומי בראשות פרופ׳ רן קורנובסקי, מנהל המערך לקרדיולוגיה ב"בילינסון" וד"ר חנה וקנין אסא, מנהלת יחידת הצנתורים. הצוות כלל קרדיולוגים, כירורג כלי דם, מרדים וצוות אחיות וטכנאים. השתלת המסתם התבצעה בחדר הצנתורים ב"בילינסון" ועברה בהצלחה, מצבה של המטופלת התייצב במהירות והיא שוחררה לביתה לאחר חמישה ימי אשפוז בלבד.

נושאים קשורים:  פרופ׳ מרדכי ואטורי,  טריסול מדיקל,  מחלת המסתם הטריקוספידלי,  צנתור,  פרופ' רן קורנובסקי,  בילינסון
תגובות
03.03.2022, 21:15

יישר כח מעורר תקווה והשראה

מדהים!!

05.03.2022, 12:47

כל הכבוד!
ממה עשוי המסתם ?

06.03.2022, 10:04

כל הכבוד על הרעיון, פיתוח וביצוע