• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
חדשות

רופאים דורשים לבטל את קיצוץ תעריפי הניתוחים הבריאטריים

כ-100 רופאים מתחומי רפואה שונים פנו לשר הבריאות בטענה: בתי החולים הציבוריים יראו בניתוח מסוג זה "מוקצה" ויימנעו מביצועו, והתוצאה: סיכון אוכלוסיות חלשות שלא יוכלו לממן ניתוחים פרטיים

ניתוח בריאטרי (צילום: שאטרסטוק)

כ-100 רופאים ובראשם ראש האיגוד לכירורגיה מטבולית ובריאטרית בהסתדרות הרפואית, ד"ר נאסר סקרן, המשמש גם כמנהל המחלקה הכירורגית בבית החולים המשפחה הקדושה בנצרת, ויחד עימו מנהלי מחלקות מבתי חולים שונים מתחומי הכירורגיה, הרפואה הפנימית, הקרדיולוגיה, הנפרולוגיה, רפואת משפחה ואחרים, פנו השבוע לשר הבריאות ניצן הורוביץ בדרישה לבטל את התכנית להפחתה ב-50% בתעריף הניתוחים לקיצור קיבה. הנימוק שניתן בדרישה הזאת: "הצמצום הדרסטי יוביל להפקרת הסובלים מהשמנת יתר עד כדי סיכון חיים".

במכתב הזכירו הרופאים לשר כי הצהיר בכנסת בתחילת החודש ש"ניתוח בריאטרי הוא ניתוח חשוב ומציל חיים, אך בפועל המשרד בהובלתך פועל באופן הפוך, ומבצע פעולות המובילות לפגיעה בכלל מערכת הבריאות הציבורית, ובמיוחד בפריפריה".

הרופאים הדגישו כי "המהלך עליו הודיע משרד הבריאות פוגע בעיקר באוכלוסיות מוחלשות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית, במגזר הערבי והחרדי, במושבים ובקיבוצים". השר נקרא לבחון את הנושא מחדש, לרבות היבט יעילותו הכלכלית בטווח הארוך. "אנו מקווים כי תפעל לבטלו תוך הקצאת תקציבים להבניית הטיפול הכוללני במחלת ההשמנה".

עוד נכתב בפנייה לשר: "הטיפול בהשמנת יתר חולנית הוא אחד מאתגריה המובילים של מערכת הבריאות בעידן הנוכחי. זהו חולי אמיתי, המחולל בעיות בריאות רבות ומסכנות חיים. מחקרים רבים בעולם מצביעים חד משמעית כי הדרך היעילה ביותר לנצח במאבק נגדו היא הניתוחים המטבוליים (מעקף של התריסריון והקטנת נפח הקיבה) והבריאטריים - הכלי היחיד שהוכח כי הוא יעיל בהתגברות על סוכרת ובשמירה על משקל המטופל לאורך זמן.

"כל פרוצדורה רפואית, גם הניתוחים הבריאטריים, תומחרו באופן מסודר על ידי ועדה שבחנה את הנושא לעומק רק לפני שנים אחדות. הוועדה חישבה את העלות בפועל של הניתוחים ותמחרה אותם בהתאם. כעת, ועדה חדשה במשרד הבריאות שבה על אותה המלאכה מתוך כוונה לתמחר את הניתוח בהפסד ולהפוך אותו 'לניתוח מוקצה' שבתי החולים הציבוריים יימנעו מלבצע, או יפחיתו את מספר הניתוחים באופן דרמטי, למרות העלייה במספר החולים הנדרשים להם מדי שנה בישראל. לא ייתכן שתמחור הפרוצדורות על ידי הוועדה יהיה מנותק מהשלכותיו על מספר הניתוחים ועל המשמעויות הקשות לחולים".

לטענת הרופאים, "אם ההחלטה תמומש, נראה לצערנו יותר אוכלוסיות מוחלשות, נטולות ביטוח בריאות פרטי, מצטרפות לקבוצות הסובלות מהשמנת יתר חולנית ומהתחלואה הנלווית לכך, וכן בסכנת חיים. יש לעצור לאלתר את תהליך התמחור מחדש, בייחוד כאשר התהליך מבוצע באופן מוטה, ומתוך פוזיציה שנקבעה מראש. ברור לכל שהפחתת מחיר הניתוחים הבריאטריים תצמצם משמעותית את אפשרות הטיפול האפקטיבי היחיד כיום בסל התרופות עבור אוכלוסיית החולים במחלת ההשמנה, שסובלת מרמות תחלואה ותמותה גבוהות, מסטיגמות קשות וממחסור חמור באפשרויות טיפוליות".

נושאים קשורים:  ד"ר נאסר סקרן,  ניתוחים בריאטריים,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  חדשות,  השמנת יתר
תגובות
אנונימי/ת
16.02.2022, 13:32

אם לאוכלוסיות המוחלשות אין כסף כדי לעבור את הניתוח במערכת הפרטית, הם יכולים לחסוך כסף על ידי כך שיאכלו פחות שטויות (ואולי כך לא יצטרכו את הניתוח בכלל)

אנונימי/ת
16.02.2022, 18:07

איזו תגובה מנותקת מהמציאות *בכמה רמות* אללי.
רק חסר היה לכתוב "אז שלא יהיו עניים" כפתרון

אנונימי/ת
20.02.2022, 12:45

+++++++ !!!!

קל להמליץ .השמנה זה מחלה ולא תמיד החולים מסוגלים לאכול פחות .

אנונימי/ת
16.02.2022, 18:16

שיגידו את האמת שהפרנסה של המנתחים זה מה שחשוב להם. שאגב זה טענה לגיטימית, חבל לחרטט.

אנונימי/ת
16.02.2022, 18:25

נאה דרשת

אנונימי/ת
16.02.2022, 18:17

כמה אי דיוקים בכתבה הזו וואי וואי.
נאסר סאקרן כבר מזמן לא בבית חולים העמק.
המחשבה שיהיו פחות ניתוחים בריאטריים היא מגוחכת, כי רובם נעשים על חשבון עבודה נוספת, ולא יפסיקו לעשותם, פשוט ירוויחו פחות המנתחים וחברות הציוד, זה הכל.

אנונימי/ת
16.02.2022, 23:06

משהו כתב, ובצדק, שמה שמניע את החותמים המכתב זה הכסף. אבל ״עוטפים״ את הנוסא הלא מוסרי בכל מיני דאגות לבריאות, שכבות חלשות וכד. צריכים להבין (כאילו שעוד לא ברור) של שמנת יתר אין פטרון אוניברסלי והבעיה היא רב כוונות, ולא במקום האחרון פסיכולוגית. יש שמנים בכל שכבות האוכלוסייה ובכל מקום באולם. אי אפשר לטפל בבעייה דרך סנקציות כספיות כנגד בדיוק האנשים שכן נותנים מענה: המנתחים וכל הקולגות במקצועות אחרים הנוקשים בבעייה. אבל…ככה זה עובד אצלינו: עם משהו רץ, יעיל, בוא נתן לו בראש!!! למה שזה יהיה יעיל? באמת לא מהינים שהשמנת יתר לא מטופלת בזמן היא פצצה מתקתקת? כבוד השר, עשה הפוך: עלה את התגמול, תן לחרדי הניתוח לעבוד פול טיים. אחרת זה לא יעבוד. נקודה.

אנונימי/ת
20.02.2022, 13:13

לא דבים ולא יער. מוטבים : חברות ( ידועות בתחום) וקנופית מנתחים בריאטריים.
מגיפה של השמנת יתר חולנית קיימת כבר עשרות שנים בארצות שונות.
סיבות למגיפה הזאת - הידרדרות בקשרים בתוך חברה (society), פגיעה פסיכולוגית בפרט אישי עד כדי כך שהפרט מאבד את סדרי העדיפויות וההנחיות בחיים. ותופעה זו עוברת על פני 2 - 3 דורות. ולא רק עובר, אלא משפיע על עוד ועוד בני נוער וילדים.
ללא התערבות מדינה מחושבת ושיטתית, בעיה זו לא תיפתר. מספר האנשים שנפגעו ממחלה זו רק יגדל (לשמחתם של מחברי מאמר זה).

אנונימי/ת
18.02.2022, 08:50

יש לדאוג למערכת הבריאות שתספק טיפול נאות לחולי הסרטן ולכל החולים הסובלים, לדאוג לאוכלוסית הסובלים מהשמנת יתר זה לוקסוס שמצוי בעדיפות אחרונה.ישראל לא צריכה לעשות ניתוחי השמנה יותר ממדינות באירופה .