חדשות

הדור הבא של סריקות מוח: MRI משולב בינה מלאכותית ב"סורוקה"

פרוטוקול חכם ובינה מלאכותית במכשירי MRI מאפשרים לשפר תהליכי בדיקה ואבחון בסריקות מוח - ממצאי הבדיקה המדויקים מתקבלים בתוך דקה בלבד, לעתים עוד לפני שהמטופל יוצא מהמכשיר

ד"ר גל בן אריה, רדיולוג במכון הדימות ב"סורוקה". "הטכנולוגיה מייתרת את הצורך בבדיקות חוזרות ובמקרים מסוימים גם בהזרקה של חומר ניגודי". צילום: רחל דוד

המרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, קופת החולים כללית וחברת סרבריו (Cerebriu) מדנמרק, המספקת פתרונות בינה מלאכותית (AI) לאוטומיזציה של זרימות עבודה ברדיולוגיה, חתמו לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה מחקרי, בסיועו של דיווי ענתבי, סגן שגריר ישראל בקופנהגן. שיתוף הפעולה מתמקד בפרוטוקול חכם ובינה מלאכותית במכשירי MRI המבצעים סריקות מוח.

הטמעת הבינה המלאכותית במכשירי ה-MRI, צפויה לקצר תהליכי בדיקה ופיענוח לכדי דקות ספורות בלבד. כיום, בדיקה ב-MRI נמשכת בין 15 ל-45 דקות וכוללת הזרקת חומר ניגודי ולעיתים אף הרדמה מלאה אצל חלק מהנבדקים, ויש חשיבות לקבלת תוצאות הבדיקה בזמן קצר.

איך עובדת הטכנולוגיה? לאחר שתוכנת הבינה המלאכותית מוטמעת בסורקי MRI, האלגוריתם מנתח, כבר בשלבים המוקדמים של הבדיקה ובזמן אמת, סט תמונות מקוצר ומציע את הרצפים הבאים המתאימים ביותר על סמך הממצאים הראשוניים. במידה שהאלגוריתם מזהה ממצאים קריטיים, הוא מאפשר לרדיולוג להחליט על תיעדוף המשך הסקירה ולהודיע מיד על הממצאים לצוות המטפל.

הטכנולוגיה החדשנית מקצרת את זמן הבדיקה והפענוח כיוון שהממצאים מזוהים בזמן אמת, הנתונים מתקבלים בתוך דקה בלבד מתום הסריקה, לעיתים עוד לפני שהמטופל יוצא מהמכשיר.

"הדיוק של הטכנולוגיה מאפשר להגיע לאבחון מדויק ומהיר יותר", אומר ד"ר גל בן אריה, רדיולוג במכון הדימות ב"סורוקה", "ובנוסף מייתר את הצורך בבדיקות חוזרות ובמקרים מסוימים גם בהזרקה של חומר ניגודי. זוהי בשורה גם עבור מטופלים הנבדקים בהרדמה מלאה כיוון שהטכנולוגיה מקצרת את משך הבדיקה ובהתאם גם את משך זמן ההרדמה".

פרופ' אילן שלף, נוירורדיולוג, מנהל מערך הדימות ב"סורוקה": "שיתוף הפעולה בין סורוקה וחברת סרבריו מדנמרק מציב אותנו בחזית הפיתוחים של הבינה המלאכותית ויאפשר לנו לתת למטופלים הדמיה מותאמת אישית, כלומר התאמה דינמית ובזמן אמת של הבדיקה לנבדק שנמצא בתהליך בדיקה".

נושאים קשורים:  פרופ' אילן שלף,  ד"ר גל בן אריה,  סורוקה,  MRI,  בינה מלאכותית,  חדשות
תגובות