חדשות

השיטה האוסטרלית באסותא-אשדוד שמה סוף לתורנויות הארוכות

ד"ר דברה ווסט, מקימת המלר"ד ב"אסותא-אשדוד", מסבירה בראיון ל"דה מרקר" כיצד עובדת השיטה שייבאה ממולדתה אוסטרליה ובה המתמחים לא חייבים לעבוד 26 שעות ברצף, גם לא 18

בית החולים אסותא-אשדוד. צילום: דוברות ביה"ח

בבית החולים אסותא-אשדוד הונהגה שיטת עבודה חדשה בחדר המיון: משמרות קצרות במקום תורנויות. השיטה הובאה לישראל מאוסטרליה על ידי ד"ר דברה ווסט. כך מדווחת הבוקר (ב') רוני לינדר ב"דה מרקר".

"באוסטרליה, סיפרה ד"ר ווסט, "אין תורנויות אלא משמרות מתחלפות. כשעליתי לישראל והתחלתי התמחות נדהמתי לגלות שעושים כאן תורנויות של 36 שעות ומאוחר יותר 26 שעות. מספר כזה של שעות עבודה זה לא אנושי לאף אחד - לא למתמחים ובטח שלא למטופלים. אי אפשר לתפקד במשמרת כה ארוכה. למה חיילים חייבים לקבל שבע שעות שינה כל לילה? למה שעות העבודה של נהגים מוגבלות?".

ד"ר ווסט עלתה לישראל מאוסטרליה, עבדה ב"איכילוב ומשם עברה ל"אסותא-אשדוד", הקימה בו את המלר"ד והציגה את שיטת העבודה האוסטרלית להנהלת בית החולים. לטובת המהלך גויס יועץ כדי לעזור בבניית תכנית העבודה במתכונת הזאת ושותפו בה אנשי משאבי אנוש, הנהלה ומחלקת השכר. כך נקבע שרופאי "אסותא" לא יעשו תורנויות של 26 שעות, גם הבכירים וגם המתמחים, ובחדר המיון קיימת נוכחות רופאים בכירים 24/7, גם ב-02:00 וב-03:00 לפנות בוקר.

במלר"ד, המשמרות הן של 8-12 שעות. משמרת הבוקר מתחילה ב-07:00, המשמרת השנייה ב-15:00 ומשמרת הלילה ב-23:00. יש חפיפה של שעה עם המשמרת הקודמת. משמרות כל הרופאים מקבילות למשמרות הצוות הסיעודי ועבור המתמחים אורגן לוח משמרות "תפור", למשל עבור רופאה אמא לשלושה ילדים או מתמחים ערבים בחודש הרמדאן.

מתמחה עובד כ-55 שעות שבועיות, בדרך כלל על פני חמישה ימים, בשילוב של משמרות של 9 ו-12 שעות. שליש מהמשמרות הן ערב ולילה. הרופאים הבכירים עובדים בממוצע 36 שעות שבועיות. מבחינת המתמחים, במקום לעבוד 24 או 26 שעות ברצף, העבודה נפרסת על פני 3 משמרות וצריך לנסוע הלוך וחזור לבית החולים. המתמחים מקבלים הכשרה במשך כל שעות היממה, גם ב-03:00 בלילה וב-05:00 לפנות בוקר.

ד"ר ווסט הציעה "להיות פתוחים לחלוקה מחודשת של שעות העבודה של המתמחים והבכירים". במלר"דים אפשר לעשות זאת, אך אם בוחרים בקיצור התורנויות ל-16 שעות, צריך לדאוג שיהיו מספיק מתמחים".

יש לציין כי גם במלר"דים בבתי החולים בילינסון ושיבא המתמחים עובדים בתורנות בת 16 שעות.

נושאים קשורים:  תורנויות,  אסותא אשדוד,  חדשות,  ד"ר דברה ווסט,  מתמחים
תגובות