חדשות

מבחן ריח חדש מנבא חזרה להכרה של פגועי ראש ו"צמחים"

חוקרים ממכון ויצמן ומבית החולים לוינשטיין פיתחו בדיקה פשוטה וזולה שיכולה לסייע לרופאים לאבחן פגועי ראש ולהתאים עבורם תכנית טיפול ההולמת את מצבם

פרופ' נעם סובל וד"ר ענת ארזי (צילום: "מכון ויצמן")
פרופ' נעם סובל וד"ר ענת ארזי. "באופן מדהים, כל החולים שסווגו 'צמחים' והגיבו למבחן ההרחה, שבו בהמשך להכרה, ולו מינימלית" (צילום: "מכון ויצמן")

אם אדם מחוסר הכרה מגיב לריח באמצעות שינוי דק בדפוס הנשימה שלו – הוא צפוי לשוב להכרה. כך עולה ממחקר חדש שפרסם צוות ממכון ויצמן ומבית החולים השיקומי לוינשטיין ברעננה. דו"ח על המחקר פורסם בשבוע שעבר ב-Nature.

100% מפגועי הראש מחוסרי ההכרה, שהגיבו למבחן הריח שפיתח הצוות, שבו להכרתם במהלך תקופת המחקר שנמשך כארבע שנים. המדענים סבורים כי בדיקה פשוטה וזולה זו יכולה לסייע לרופאים לאבחן פגועי ראש ולהתאים עבורם תכנית טיפול ההולמת את מצבם.

לאחר פגיעה מוחית חמורה לא תמיד אפשר לקבוע מה מצב הכרתו של פגוע הראש. מבחני ההכרה הנהוגים כיום עלולים להוביל לאבחון שגוי בקרב כ-40% מהמקרים.

"לאבחון שגוי עלולה להיות משמעות קריטית עד כדי החלטה לנתק אדם ממכשירים תומכי חיים", מסרה מובילת המחקר, ד"ר ענת ארזי. "גם ברמת הטיפול השוטף, אם סבורים שאדם מחוסר הכרה ואיננו מרגיש דבר, הרופאים עלולים שלא לתת לו  את משככי הכאבים שהוא כה זקוק להם".

המחקר החל במהלך לימודי הדוקטורט של ד"ר ארזי בקבוצת המחקר של פרופ' נעם סובל במחלקה לנוירוביולוגיה במכון ויצמן ונמשך בפוסט-דוקטורט במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת קיימברידג' הבריטית.

מבחן ההכרה פותח בשותפות עם ד"ר ירון סחר, מנהל המחלקה לשיקום חבלות מוחיות בבית החולים השיקומי לוינשטיין. הוא מבוסס על העיקרון לפיו הנשימה משתנה בתגובה לריח. כך למשל, ריח לא נעים יגרום לשאיפות להיות קצרות ורדודות יותר. תגובות אלו מתרחשות גם מבלי שהאדם מודע לכך, בין שהוא ער או ישן.

במחקר נבחנו 43 פגועי ראש המאושפזים ב"לוינשטיין". קירבו לאפם של הנבדקים צנצנות המכילות ריח נעים של שמפו, ריח דגים סרוחים וצנצנת ללא ריח כלל. באמצעות צינורית נמדד נפח האוויר שהם שאפו דרך האף בתגובה לריחות. כל צנצנת הוצגה עשר פעמים בסדר אקראי.

ד"ר ארזי: "באופן מדהים, כל החולים שסווגו 'צמחים' והגיבו למבחן ההרחה, שבו בהמשך להכרה, ולו מינימלית. בחלק מהמקרים התוצאה במבחן ההרחה היתה הסימן הראשון שמוחם של המטופלים עומד להתאושש. תגובה זו נצפתה במשך ימים, שבועות ואפילו חודשים לפני הופעת סימנים אחרים. כ-91% מהמטופלים שהגיבו למבחן ההרחה סמוך לפגיעה המוחית נותרו בחיים במהלך תקופת המחקר, בעוד 63% מהמטופלים שלא הגיבו למבחן ההרחה מתו.

"היתרון של בדיקת הריח הוא הפשטות, הזמינות ועלותה הנמוכה. אפשר לערוך אותה ליד מיטת המטופל מבלי לטלטלו. כבר כיום מצוידים בתי החולים באמצעים זמינים לניטור הנשימה".

לאחר פגיעת ראש חמורה, ציינו מחברי דו"ח המחקר, אנשים עלולים להיכנס לתרדמת: עיניהם עצומות ואין להם מחזורי שינה וערות. התרדמת נמשכת בדרך כלל כשבועיים ולאחריה עשויים להיות שיפור מהיר וחזרה להכרה או הידרדרות המובילה למוות או מעבר למצב של "הפרעת הכרה". כאשר המטופל פוקח עיניו ספונטנית, אין שום עדות לכך שהוא מודע לעצמו או לסביבתו. נהוג לסווגו כ"צמח". לחלופין, אם יתגלו סימנים עקביים כלשהם להכרה, גם אם מדובר בסימנים קלושים ולא יציבים, המטופל יסווג במצב של "הכרה מינימלית".

המבחן המקובל כיום לאבחון רמת ההכרה הוא Coma Recovery Scale Revised, הבודק תגובות לגירויים שונים: מעקב בעיניים אחרי אובייקט, הפניית הראש לצליל, תגובה לכאב וכו'. כיוון ששיעור האבחון השגוי בבדיקה זו עשוי להגיע עד 40%, מומלץ לחזור על המבחן חמש פעמים לפחות. עם זאת, טעויות קורות גם כשחוזרים על המבחן שוב ושוב.

ד"ר ארז: "במחקר מוכר בתחום הכניסו מטופלת שעברה תאונת דרכים והוגדרה כצמח למכשיר MRI. החוקרים ביקשו שתדמיין שהיא משחקת טניס וראו כי הפעילות המוחית שלה דומה לפעילות מוחית של בריאים כשמבקשים מהם לדמיין משחק טניס. החוקרים הבינו שהיא שומעת להם ומגיבה לפקודותיהם, אבל אין לה דרך לתקשר.

"יש גם סיפורים ידועים על אנשים שסווגו כצמחים, אך כששבו להכרה ידעו לספר לפרטי פרטים מה קרה סביבם כשהיו כביכול מחוסרי הכרה. זה אתגר קליני חשוב: לאבחן מהי רמת ההכרה של פגוע ראש חמור. מבחן הריח שפיתחנו במחקר זה עשוי לסייע לרופאים להתמודד עם האתגר הזה".

נושאים קשורים:  בית החולים לוינשטיין,  חוסר הכרה,  פגיעה מוחית,  מבחן ריח,  ד"ר ענת ארזי,  פרופ' נעם סובל,  חדשות,  מכון ויצמן
תגובות

מחקר מאוד מעניין ואני מקווה שיכניסו בהקדם לשימוש את מבחני הריח לפגועי הראש הקשים.
תודה לחוקרים!

אנונימי/ת
07.05.2020, 20:20

מה בקשר לתתרנים?