מיוחד מה -EADV

מטרות טיפוליות חדשות בפסוריאזיס: ליישר קו עם החולים

נתונים מחקריים חדשים שהוצגו בכנס ה-EADV במדריד מדגימים הצלחה טיפולית ויעילות ארוכת טווח בהתמודדות עם פסוריאזיס ובעיקר מגדירים את יעדי הטיפול במחלה במונחים של "עור נקי"

לבלוג החי - רופאים ישראלים מדווחים מכנס ה-EADV במדריד

פסוריאזיס היא מחלת עור כרונית רב מערכתית, המלווה בתחלואה נלווית משמעותית. היא נפוצה מאוד ופוגעת ב-3%-2% מהאוכלוסיה. השפעותיה ניכרות הרבה יותר בקרב חולים במצב בינוני עד קשה, כשהיא נרחבת ומלווה בכאבים ובגירוד מתמשך או כשהיא מערבת אזורים רגישים. חולים הסובלים מפסוריאזיס מתקדמת נוטים לדיכאון ולהשמנה ועלולים אף להיות בסיכון מוגבר לסוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב ושבץ. כ-30% מהחולים סובלים גם מדלקת מפרקים ספחתית (Psoriatic arthritis).

הטיפול במחלה נקבע על פי חומרתה, מיקומה ותגובת המטופל לטיפולים קודמים. לפי הקונצנזוס האירופאי, חומרת המחלה נקבעת על ידי שילוב מספר פרמטרים ומדדים, כאשר אחד המקובלים ביותר, הוא מדד ה-Psoriasis Area & Severity Index או בקיצור PASI, המתייחס לחומרת הנגעים ולשטח הגוף המכוסה על ידי המחלה. דירוג PASI גבוה יעיד על שיפור והצלחה טיפולית.

בעבר, ובהתאמה לטיפולים הזמינים עבור החולים, העריכו את יעילות הטיפול לפי שיפור של 75% במדד (PASI75), כאשר השאיפה היתה להשיגו כיעד טיפולי. אך הטיפולים מהדור החדש שהוצגו בשנים האחרונות הצליחו להגיע לתוצאות קליניות טובות אף יותר והציבו למעשה מטרה טיפולית חדשה שאליה יש לשאוף, כאשר "עור נקי" (PASI90/100) הוא כעת יעד בר השגה.

הטיפולים מהדור החדש במנגנון anti IL17 ולאחרונה גם במנגנון anti IL23, אושרו על ידי רשויות הבריאות בעולם (ה-FDA וה-EMA) והם מפשטים ומייעלים את אופן הטיפול, למשך זמן ארוך.

תוצאות מחקר ה-LIMMitless
לאחר מחקר של שנתיים וחצי, הוצגו ביום שישי האחרון בכנס האירופאי ה-28 לדרמטולוגיה ורפואת מין במדריד (EADV) תוצאותיו של מחקר ה- LIMMitless בהשתתפות מומחים בכירים מרחבי העולם.

המחקר הוא הארכה למחקרים הרנדומליים כפולי הסמיות UltiMMA-1 ו-UltiMMA-2 ומחקר IMMvent*, כאשר נבדק המשך הבטיחות והיעילות של הטיפול בריזנקיזומאב (Risankizumab), אשר פותח על ידי חברת AbbVie, בקרב חולי פסוריאזיס רובדית בדרגת חומרה בינונית עד קשה. הטיפול מבוסס על מנגנון הפעולה החוסם את אינטרלוקין 23 (IL23) - חלבון של מערכת החיסון שהתגלה כ"שחקן מרכזי" בתהליך הדלקתי של המחלה. חסימתו מאפשרת להתאים את הטיפול לחולה באופן מיטבי ולספק מענה לחולים במצב בינוני-קשה.

שנתיים וחצי של טיפול בריזנקיזומאב הדגימו את היעילות ארוכת הטווח של הטיפול כאשר מרבית המטופלים (80%) הגיעו לשיפור של 90% ואילו 54% השיגו שיפור של 100% במדד PASI, כלומר "עור נקי לחלוטין" מתסמיני המחלה.

היעד החדש בטיפול במחלה - ליישר קו עם החולים
בסימפוזיון נאמר כי "החולים מגדירים את יעדי הטיפול במונחים של 'עור נקי מפסוריאזיס' והרופאים צריכים ליישר עימם קו ולהגדיר יעדי טיפול משותפים יחד עם המטופלים שלהם במונחים שהחולים מציבים לעצמם. בין החוקרים שהציגו את התוצאות, היה פרופ' ריצ'ארד לאנגלי, מאוניברסיטת דלהויס בקנדה, חוקר בכיר ומומחה בתחום שמסר ל"דוקטורס אונלי" כי: "אנחנו מדברים על מטרות טיפוליות חדשות  - מה רוצים המטופלים? המטופלים רוצים להיות נקיים, המטופלים לא באים ומבקשים להגיע ל-PASI75, ל-PASI90 או ל-DLQI 0. המטופלים שואפים למטרות ספציפיות כגון ללבוש שמלת חתונה או מכנסיים קצרים - ובמילים פשוטות לחיות חיים מלאים".

"מחלות עור כרוניות עלולות להיות בעלות השפעה גופנית ופסיכו-סוציאלית משמעותית על חולים", אמרה ז'אן-מארי מוראנט, נשיאת מועצת המנהלים של האיגוד הבינלאומי של ארגוני חולים בתחום הדרמטולוגיה. "אמנם נעשתה התקדמות לשיפור חייהם של חולים, אך לרבים מהם עדיין אין גישה לטיפול הרפואי שהם צריכים ומגיע להם. זה קריטי שהקהילה המדעית תתבסס על מחקר עדכני כדי להבין טוב יותר את המחלות הללו ותמשיך לשמור על חוויית המטופל בחזית המאמצים שלה".

ההערכות הן כי בישראל חיים יותר מ-260,000 חולים המתמודדים עם פסוריאזיס, מתוכם כ-30,000 איש נמצאים במצב מחלה בינוני עד קשה.

---------------------------------------------------------------------------

* מחקרים אלו נועדו להעריך את היעילות ארוכת-הטווח ואת הבטיחות של החלפת טיפול מ-Ustekinumab או Adalimumab ל-Risankizumab בשבוע 52 ו-48 בהתאמה, בחולים שבתחילה עברו רנדומיזציה לטיפול ב-Ustekinumab או Adalimumab והציגו עליונות ביעילות מול שני הטיפולים בשבועות 16 ו-52 ובשבועות 16 ו-48.

המחקר הראה שהחלפת טיפול ל-Risankizumab הובילה ליעילות גבוהה נומרית (ללא קשר לשיטת עיבוד סטטיסטי) בהשוואה לטיפול הקודם עם Ustekinumab ו-Adalimumab לאחר שנתיים וחצי. גם ערכי מדד DLQI (מדד שביעות רצון החולה) היו גבוהים לאחר ההחלפה ל-Risankizumab.

הטיפול נבדק בחולים מבוגרים בדרגת מחלה בינונית עד קשה, במינון 150 מ"ג שניתן S.C בשבוע 0, בשבוע 4, ואז לאחזקה כל 12 שבועות. בשיעור תופעות הלוואי לאחר ההחלפה לא נמצאו סוגיות חדשות.

Strober B. et al., Long-term Efficacy and Safety of Switching from Ustekinumab to Risankizumab: Results from the Open-Label Extension LIMMitless, Presented at the 28th European Academy of Dermatology and Venereology (EADV) Congress, 9–13 October 2019, Madrid, Spain

נושאים קשורים:  מיוחד מה -EADV
תגובות