• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ה-MRI העיד: נזק לכלי הדם לאחר עישון סיגריית אידוי אלקטרונית אחת בלבד

מחברי הדו"ח שפורסם השבוע ב-Radiology הדגישו כי ממצאי המחקר מספקים עוד ראיות גדלות והולכות על נזק בעקבות עישון בטכנולוגיית האידוי

שימוש בסיגריית אידוי אלקטרונית. אילוסטרציה

מחקר חדש שפורסם השבוע ב-Radiology מצא כי שימוש בסיגריית אידוי נוזלים אלקטרונית שאיננה מכילה ניקוטין עלול לגרום לנזק בכלי הדם של המשתמש, אפילו ששאף את האדים לריאותיו פעם אחת בלבד.

המחקר, שהיה מצומצם בהיקפו, בוצע על ידי צוות מהמעבדה לפיזיולוגיה, הדמיה תפקודית ומבנית, המחלקות לרדיולוגיה וביו-סטטיסטיקה ואפידמיולוגיה במכון לרפואת סביבה ופיזיולוגיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פנסילבניה בפילדלפיה. מחברי הדו"ח הדגישו כי ממצאי המחקר מספקים עוד ראיות גדלות והולכות על נזק בעקבות עישון בטכנולוגיית האידוי (Vaping).

פרופ' פליקס ווהרלי (Felix Wehrli), מומחה לרדיולוגיה וביופסיה שהנחה את צוות המחקר, מסר בהודעה לתקשורת האמריקאית כי "בעבודה זו הוכחנו שלעישון באידוי יש אפקט פתאומי מהיר על תפקוד כלי דם".

מחקרי מעבדה קודמים הראו שלאידוי עשויים להיות אפקטים מזיקים ועם זאת מחקרים שבחנו את ההשפעות הישירות של האידוי על בני אדם הראו עד כה שהם מעטים. אלא שבמחקר הנוכחי, שאליו גויסו 31 אנשים בריאים בשנות ה-20 ותחילת ה-30 שלהם, איש מהם לא עישן קודם לכן סיגריות, לא רגילות ולא אלקטרוניות, נמצאו הוכחות חדשות. כל אחד מהם שאף 16 פעם מסיגריה אלקטרונית שהכילה גליצרול, טעמי טבק נלווים ומתיקות שמקורה בפרופילן גליקול, אבל לא ניקוטין.

המחקר נועד לבדוק כיצד האידוי משפיע על כלי הדם ועל שינויים בזרימת הדם בעורק הירך ברגל לאחר שימוש בסיגריית אידוי אחת. כדי לבדוק את השינויים נלקחו משתתפי הניסוי לבדיקת הדמיה ב-MRI. ההדמיות נעשו פעמיים – לפני ואחרי שהמשתתפים שאפו לתוכם את אדי הנוזל ממכל הסיגריה האלקטרונית.

בדרך כלל כאשר מעשן נושף, הדם אמור לזרום במהירות רבה יותר בעת שהגוף מנסה לחזור לקצב זרימת דם רגיל. כך אמנם נראה לפני שמשתתפי הניסוי החלו לשאוף את אדי הקיטור מהסיגריה האלקטרונית, אולם לאחר מכן ההדמיות הראו שזרימת הדם לא היתה כמקודם ונראתה הפחתה בזרימת הדם והחמצן לרגל. האפקט הזה נמשך לערך שעה.

ד"ר כריסטי סדרימלי (Sadreameli), מומחית למחלות ריאה בילדים בבית החולים של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור, המשמשת כדוברת בהתנדבות של התאחדות רפואת הריאה האמריקאית (ALA), שלא היתה מעורבת במחקר, אמרה ל-NBC News: "עישון חוזר ונשנה של סיגריות אלקטרוניות עלול לגרום להצטברות החומרים הרעילים שטרם נתגלו, לגרום לנזק מצטבר ובלתי הפיך לזרימת הדם ואף להגביר סיכון להתקף לב ולשבץ מוחי. ההצטברות היא זאת שעלולה לגרום לסיכוני בריאות מוגברים ולמחלות לב.

"אין זה אומר שהמשתמש עלול ללקות בהתקף לב מיד לאחר ששאף אדי סיגריה אלקטרונית", ציינה עוד הרופאה, "אבל בעוד שכלי הדם שלנו ניזוקים עם השנים במידה כזאת או אחרת, השימוש בסיגריית אידוי עלולה להתחיל את הנזקים כבר בגיל צעיר ובקצב מואץ".

פרופ' ווהרלי הדגיש כי האפקט המזיק דומה לזה הידוע מעישון סיגריות טבק רגילות. "מי שמעשן פעם אחת או לעתים רחוקות קרוב לוודאי שלא ילקה מיד במחלה קרדיווסקולרית או בסרטן אבל התמשכות ההתנהגות הזאת, הגורמת לחשיפה כרונית של עשן, מובילה לנזק".

בשלב זה לא ברור מה בדיוק גורם לנזק בכלי הדם. ייתכן שאלה החלקיקים, האירוסולים, או אפילו הטעמים הנלווים או שאולי העובדה שיש שינוי מולקולרי שהוא הרבה יותר מזיק כאשר החומרים במכל האידוי מתחממים, הסבירו עורכי המחקר. "עדיין איננו יודעים את הסיבה הספציפית אבל אנחנו יודעים עתה שהיא קיימת ובידינו ראיה מוצקה לכך", הדגיש מנחה המחקר.

הגם שבמחקר זה לא נבחנה השפעת סיגריית אידוי המכילה ניקוטין, סבורים עורכיו שיראו אפקטים מזיקים דומים.

ד"ר סדרימלי ציינה כי "אנחנו יודעים שחומרים אלה נשאפים עמוקות לריאות וחלקיקים זעירים יכולים לעבור דרך נֹאדִיות, שקיות האוויר הזעירות בריאות, שמאפשרות לחמצן להגיע לזרם הדם".

מחקר זה הצטרף למחקרים קודמים שפורסמו לאחרונה שבהם נמדדה השפעת הסיגריות האלקטרוניות על הלב, כלי הדם, הריאות והמוח. במחקר שנערך במאי השנה נמצאו הוכחות שלטעמים הנלווים שבסיגריה אלקטרונית היו השפעות רעילות - פגיעה בהישרדות תאים והופעת סימני דלקת מוגברת בשריר הלב ובתאיו.

הדיווח על הממצאים החדשים הופיע בדיוק כאשר רופאים וגורמי בריאות בארה"ב מנסים לברר את הסיבה למה שכונה בתקשורת שם "מחלת ריאות מסתורית", שגרמה נזקים לריאות ולבעיות נשימה קשות בקרב 127 צעירים ברחבי המדינה, רבים מהם נזקקו לאשפוז. תסמיני המחלה: קוצר נשימה, כאבים בחזה, שיעול ותשישות – כולם עישנו קודם לכן סיגריות אלקטרוניות שהכילו ניקוטין או THC, הרכיב הפסיכואקטיבי במריחואנה. אצל כמה מהם התסמינים החמירו והם נזקקו לטיפול נמרץ ולשימוש במכשירי הנשמה. ה-CDC חוקר עתה את המקרים הללו.

סיגריות האידוי ללא ניקוטין מהוות כיום פחות מ-1% משוק הסיגריות האלקטרוניות בארה"ב. התאגדות רופאי הריאות האמריקאית הודיעה כי היא עוקבת בדאגה אחרי הדיווחים בנושא הזה.

נושאים קשורים:  סיגריות אלקטרוניות,  סיגריות אידוי,  סיגריות בטעמים,  כלי דם,  MRI,  חדשות
תגובות

אכן מדובר בהפרעה בתפקוד האנדותל. זו הבדיקה במחקר זה שבמקרה זה בוצעה בעזרת MRI. ניתן היה להוזיל את הבדיקה קרוב לוודאי אם היו מבצעים בבדיקת אנדותל באמצעות מכישר אקו בעורק הברכיאלי של היד בשיטת FLOW MEDIATED DILATION =FMD, או בעזרת ה PAT=ENDOPAT. בדיקות אלה אכן מצביעות שחלקיקים עשויים לגרום להפרעה באנדותל גם אחרי איוד של סיגריה אחת.

הריאות נועדו לנשימת אוויר- כל מי שמכניס זיהום מכל סוג שהוא יודע שהוא מזיק לגופו - מה העניין לחקירות הללו??? האנושות לא תפסיק את ייצור החשמל ואת התחבורה המזהמת ואנשים לא יפסיקו לעשן!!!