חדשות

יו"ר ארגון רופאי המדינה: "האוצר מנהל קרב מגמתי ומוטה כנגד ציבור הרופאים"

באוצר מרוצים ומדווחים: רפורמת הניתוחים הפרטיים ריסנה את העלייה בשכר הרופאים | ד"ר זאב פלדמן: "השירות למבוטחי הביטוחים המשלימים נפגע קשות"

ד"ר זאב פלדמן, סגן יו"ר הר"י ויו"ר אר"ם. "אל תתבלבלו במספרים". צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90

אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם אתמול (ג') נתונים על שכר הרופאים לפיהם מאז 2007 ועד 2017 חלה עליה ניכרת בשכרם השנתי הממוצע, גדלו הפערים בין שכר הרופאים הוותיקים לבין שאר העובדים במשק – למשל פי חמישה משכר עובדי ההיי-טק. כמו כן מציג המסמך שהוכן במשרד האוצר כיצד רפורמת הסדר-החזר הנוגעת לניתוחים הפרטיים שנכנסה לתוקף ב-2016 השפיעה על שכר הכירורגים – שכרם עלה בעשור הזה מפעילות פרטית רק ב-2.5% לעומת קצב עלייה שנתי של כ-7% לפני כן. הסיבה לפרסום המסמך הזה ברורה: לקראת המו"מ על הסכם שכר חדש עם הרופאים.

בתגובה למסמך שכתבו הכלכלנים גלית בן נעים ואלכסיי בלינסקי, אמר יו"ר ארגון רופאי המדינה (אר"מ) בהסתדרות הרפואית, ד"ר זאב פלדמן ל"דה מרקר": "הפרסומים המרובים מטעם האוצר על שכר הרופאים מגמתיים ומטעים. השירות שמקבלים מבוטחי הביטוחים המשלימים נפגע קשות עקב צמצום מספר היועצים וגם עקב העלייה החדה בהשתתפות העצמית. תפקידם של אנשי משרד האוצר הוא לדאוג למערכת הבריאות ולא לנהל קרב תודעתי מגמתי ומוטה נגד ציבור הרופאים".

כותבי המסמך ציינו כי "הרפורמה באופן מימון הניתוחים הפרטיים בישראל עמדה ביעד שהוצב לה והצליחה להביא לריסון בשכר המנתחים. בניגוד לחששות, לרפורמה הצטרפו גם מנתחים 'כוכבים'".

רפורמת "הסדר החזר" התמקדה באופן שבו ממומנים ניתוחים פרטיים באמצעות ביטוחי הבריאות הפרטיים השונים - הביטוחים המשלימים של קופות החולים (שב"ן) והביטוחים של חברות הביטוח המסחריות. מיולי 2016, ביטוחי בריאות פרטיים חדשים והביטוחים הקולקטיביים עובדים רק עם מנתחים שהסכימו להצטרף לרשימות סגורות (הסדר) והפסיקו לתת החזרים כנגד קבלות למבוטחים שנותחו באופן פרטי על ידי רופאים שאינם ברשימות.

העבודה שנעשתה באגף הכלכלן הראשי בדקה כיצד הושפע שכר הרופאים בבתי החולים הממשלתיים עם ותק של עשר שנים ומעלה, בעקבות יישום הרפורמה ועל פי נתוני רשות המיסים. כך נמצא כי שכר הרופאים שנבדקו עלה ב-2017 ב-4.8% לעומת 2016. השכר שמקורו מרפואה פרטית עלה ב-5.8% אך עלייה זו בשכר נמוכה מהעלייה השנתית הממוצעת בחמש השנים הקודמות (6.2%) ובארבע השנים שלפניהן (6.6%).

בקרב הרופאים בעלי ההתמחויות הכירורגיות (למעט מומחים באורתופדיה וכירורגיה פלסטית) - שכרם נסק ב-107% בין 2007 ל-2016 אולם ב-2017 גדל רק ב-0.7%.

עוד ציין המסמך כי  קרוב למחצית מהרופאים בבתי החולים הממשלתיים בעלי ותק של לפחות עשר שנים חתומים על הסכם הסדר החזר עם קופות החולים או חברות הביטוח. הרופאים הבכירים והמבוקשים לא נשארו מחוץ לרשימות המנתחים הסגורות. 28% מהרופאים ששכרם בעשירון התחתון חתומים על הסדר ו-62% מהרופאים בעשירון העליון.

השכר השנתי הממוצע מרפואה פרטית בלבד בקרב הרופאים-הכוכבים שבעשירון העליון היה 1.2 מיליון שקל ב-2017, לעומת 381 אלף בלבד בעשירון ה-9. השכר השנתי של רופאי עיניים בכירים במרכז הארץ עמד על 1.1 מיליון שקל, לעומת 872 אלף שקל בפריפריה.

בקרב רופאי בתי חולים ממשלתיים עם ותק של עשר שנים או יותר שכרם טיפס ב-90% מ-2007 ל-2017, ל-855 אלף שקל (ברוטו) בשנה בממוצע, כ-71 אלף שקל בחודש. בעוד השכר הממוצע במשק עלה ב-9.3% ובהיי-טק ב-18.2% בלבד. מחברי המסמך באוצר ציינו: "בניגוד לעובדי ההיי-טק, המתאפיינים בהיעדר יציבות תעסוקתית, רופאי בתי החולים הממשלתיים, בדומה למרבית עובדי המגזר הציבורי, נהנים מיציבות תעסוקתית גבוהה".

נושאים קשורים:  ד''ר זאב פלדמן,  ארגון רופאי המדינה,  ניתוחים פרטיים,  שכר הרופאים,  חדשות,  רפורמת הסדר-החזר,  משרד האוצר,  ביטוחים משלימים,  שב"ן
תגובות
14.08.2019, 20:53

אם גולת הכותרת של ״הצלחת״ הרפורמה היא העטה קלה בעליית השכר של הרופאים הוותיקים הרי זו לעג לרש !
כדאי שהאוצר יפרסם את הנתונים לגבי ״השיפור״ בשירות הרפואי הציבורי
האם התורים לניתוחים ופעולות אבחנתיות שונות התקצר?
יש סיבה טובה שהמידע הזה מוסתר
עוד היה מעניין לדעת לאן הלך הכסף שנחסך
עקב ההגבלות שהוטלו על ביצוע ניתוחים וטיפולים דרך הביטוחים המשלימים והביטוחים ?
האם הוא באמת שימש לשיפור השירות הרפואי הציבורי או פשוט נשאר בחשבונות חברות הביטוח??
אם האוצר לא מפרסם את הנתונים הללו, כנראה יש לו מה להסתיר !!!

אנונימי/ת
14.08.2019, 22:20

אנשי האוצר מצאו להם דרך קלה "להתלבש" על שכר הרופאים ובעיקר! עם קבוצה סלקטיבית מאוד שכרה כלל אינו משקף את השכר הממוצע של הרופאים בשרות הציבורי . מעניין שאנשי האוצר נתפשים בקלות לשוליים, [ ככל שיהיו] ועם הנתונים הללו הם רצים לעיתונות . זה עוות המציאות . ראוי שמשרד האוצר יפרסם בשקיפות מלאה ! את השתכרותם של עובדי המשרד כולל כל הרכיבים שיכנסו בהמשך לפנסיה של העובדים הללו , שלא !! כמו הרופאים שעובדים בשירות הציבורי .

אנונימי/ת
15.08.2019, 15:08

בדיוק. מעניין מה החציון ולא הממוצע...

18.08.2019, 14:58

ההוצר מתייחס תמיד למי שמתאים לו
מה עם רופאים בעלי ותק של עשרים ושלושים שנה שעד ההסכם הקיבוצי אחרון היו קרובים לשכר ממוצע במשק אחרי שנים של לימודי אקדמיים
מה עם הרופאים ראשונים ורופאי ילדים בקופת חולים שיוצאים אחרי 35 שנת עבודה עם פנסיה של 9000 ברוטו ומשלמים עדיין מיסים וכך חובתם ולא זכותם לעבוד אחרי גיל פרישה
וגם השוואה עם היטק כמה שנת לימוד יש להיטקים כדי להתחיל להחוויר שכר של רופא - כמה שבתות וחגים עובדים חובה וללא אחוזים בפרי עבודתם ?
כמה נסיעות לחול רופא ממוצע מקבל ?
כמה מהיטקים עומדים בדין עבור טעויות שלהם ?כמה הם משלמים עבור ביטוח הגנה בשנה ?
בכמה פנסיה והטבות מסיימים קריירה בהיטק ?
רוצים להשוואות -אז עד הסוף