חדשות

ההסבר החדש: מדוע יותר נשים לוקות בדמנציה וחולות באלצהיימר?

ממצאי שני מחקרים שהוצגו בשבוע שעבר בכנס האיגוד הבינלאומי לאלצהיימר בלוס אנג'לס מסבירים את הסיכון הגבוה לאלצהיימר בנשים לעומת גברים

אלצהיימר בנשים. צילום אילוסטרציה

מחקר שנעשה במרכז הרפואי של אוניברסיטת וונדרבילט האמריקאית טוען כי "ייתכן שנתגלה מדוע ליותר נשים מאשר גברים יש מחלת אלצהיימר ודמנציה. עד כה ההערכה היתה שהסיבה לכך היא בשל העובדה שנשים חיות יותר שנים מגברים, אבל במחקר החדש, שממצאיו הוצגו בשבוע שעבר בכנס האיגוד הבינלאומי לאלצהיימר בלוס אנג'לס, נטען ש"אין זה כל הסיפור" וכי ההסבר הכמותי לסיכון לאלצהיימר הוא כנראה בהבדלי התקשורת העצבית במוח ובגנים ספציפיים בנשים.

נשים מהוות את רוב חולי האלצהיימר – הגורם השכיח ביותר לדמנציה. לדוגמה, בבריטניה כחצי מיליון נשים עם אלצהיימר לעומת 350 אלף גברים, לפי הערכות שונות. רוב האנשים שמפתחים את המחלה הם בני 65 ומעלה. אלא שהחוקרים טוענים שהמחלה אינה חלק רגיל מהזדקנות שכן היא יכולה לפגוע בצעירים יותר.

המחקר שהוצג בכנס מבוסס על ניתוחי סריקות מוח של מאות גברים ונשים כאשר נבחנו תבניות פעולה של החלבון TAU. אחד ממאפייני אלצהיימר הוא בנייה הולכת וגדלה של מרבצי TAU ועמילואיד במוח. צבירי החלבונים הללו נעשים רעילים ומתרכזים בגושים – clumps, שגורמים למותם של תאי המוח, מה שמוביל לבעיות זיכרון הולכות ומחריפות.

החוקרים מצאו הבדלים בין גברים ונשים בהתפשטות ה-TAU לאזורי המוח השונים. אצל נשים, נראה שיש קישוריות טובה יותר בין אזורי מוח שבהם החלבון TAU מתרכז וכמותית גם עולה ולכך השלכות על המוח, טוענים עורכי המחקר. ככל שהקישוריות גבוהה יותר, דווקא המוח של הנשים מצוי אז בסיכון מואץ להתפשטות ה-TAU וכך לירידה הקוגניטיבית.

במחקר נוסף שהוצג בכנס ונעשה באוניברסיטת מיאמי, נמצאו ראיות שגנים שהם ייחודיים לנשים ושונים מאלה של גברים עשויים להיות קשורים בסיכון לאלצהיימר. התגלית עשויה להוביל ליצירת "פרופילי סיכון" שונים לגברים ולנשים.

ד"ר בראיין קונקל (Brian Kunkle) שהוביל מחקר זה מסר כי גנטיקה עשויה לתרום להבדלים בסיכון ולהתפתחות המחלה - "ואנחנו עדיין לא יודעים על כולם". עם זאת, המידע שהושג במחקר זה עשוי להוביל לשימוש בשיטות אבחון וזיהוי שונות לסיכון למחלה בגברים ובנשים.

"עדיין איננו יודעים מדוע גנים מסוימים נקשרים לסיכון לאלצהיימר בקרב בני מין אחד ולא בקרב המין האחר, אך התעמקות בסוגיה זאת וחשיפתה עשויה להבהיר לנו מדוע יותר נשים מגברים חיים יותר שנים עם אלצהיימר", אמרה בעקבות פרסום מצאי המחקר ד"ר ג'אנה פויגט (Jana Voigt) ממכון המחקר הבריטי העוסק באלצהיימר.

עבודה ושכר מתגמל מגנים על נשים מפני אובדן זיכרון

כמו כן הוצג בכנס מחקר שהוגדר כראשוני, בהובלת הפרופסור לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת UCLA, אליזבט רוס מאיידה (Elizabeth Rose Mayeda), לפיו "משרה מתגמלת מהווה הגנה לנשים מפני אובדן זיכרון עשורים לאחר שסיימו לעבוד". דו"ח המחקר עדיין לא פורסם בכתב עת מדעי.

ההסבר שנתנה החוקרת: "עבודה מתגמלת בשכר נאות עשויה להוביל לסטימולציה מנטלית, להעניק יתרונות פיננסיים וקשרים חברתיים שעשויים להגביל את הירידה בזיכרון ככל שהאישה מזדקנת".

בארה"ב, נשים מהוות כמעט שני שלישים מחולי אלצהיימר והמחקר טוען שכדי למנוע את המחלה יש צורך לא רק ביותר תרופות או התערבות רפואית אלא גם מדיניות לקידום שוויון בשכר עבור אותה עבודה בין גברים לנשים וכן לספק שירותי בריאות, טיפול והשגחה לילדים שהם ברי השגה מבחינה כספית למשפחות. עבודה בשנות אמצע החיים יכולה למלא גם היא תפקיד בהגנה מפני סיכון למחלה.

במחקר נבחן נושא זה בקרב יותר מ-6,000 נשים ילידות 1956-1935 ועל ידי איסוף נתונים על היסטוריה משפחתית עד גיל 50. במשך שני עשורים מ-1995 ועד 2016 נשים אלו עברו הערכות מצב לגבי יכולות קוגניטיביות, הוצגה להן רשימת מילים שעליהן לזכור או להיזכר והן התבקשו גם למלא שאלונים המדגימים בתשובותיהם יכולת קוגניטיבית.

שיעורי הירידה בזיכרון נמצאו זהים בקרב אמהות ונשים ללא ילדים שעבדו. התברר כי קצב הירידה הקוגניטיבית היה מהיר יותר בקרב נשים שלא היוו חלק מכוח העבודה.

אצל נשים נשואות שלא עבדו, למשל, התברר כי קצב הירידה בזיכרון היה ב-61% מהיר יותר לאורך עשר שנים לעומת אלו שעבדו במשרות מתגמלות והשתכרו. ההבדלים היו הרבה יותר משמעותיים בקרב חד הוריות: הירידה בזיכרון אצלן היתה מהירה יותר ב-83% אם לא עבדו.

עוד הוברר כי נשים נשואות שנטלו חופשה מהעבודה כדי לטפל בילדים ואחריה שבו לעבוד הציגו עד קצב איטי יותר בירידה בזיכרון.

"לעבודה מתגמלת בשכר יש יתרונות כלכליים בעלי השפעה חיובית על הבריאות", הגיב לממצאי המחקר ג'ון ראו (Rowe), פרופסור למדיניות בריאות והזדקנות בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק. הוא לא היה מעורב במחקר הזה ואמר ל-CNN שלא הופתע מהממצאים.

עורכת המחקר אמרה בעת הצגתו: "הימצאות בכוח עבודה פירושו גם להיות מבוטח בביטוח בריאות, מה שנותן לאנשים גישה טובה יותר לקבלת טיפול רפואי בהשוואה לאלה שאינם להם ביטוח כזה. עבודה גם מביאה אנשים להיות יחד. יש מעט מאד משרות ועבודות שבהם עובדים משתכרים מבלי להימצא באינטראקציה עם אנשים אחרים. יש צורך להציע לנשים להיות במעורבות חברתית ולאפשר להן לבנות רשת חברתית הקשורה לעבודתן כחלק מהגנה מפני סיכון לירידה בזיכרון".

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  סיכון לאלצהיימר,  דמנציה,  חדשות,  מחקרים
תגובות