לימפומה של תאי T

מהי השיטה הטובה ביותר לטיפול בלימפומה של תאי T חוזרת או רפרקטורית?

החוקרים השוו בין מטופלים שקיבלו טיפול תרופתי יחיד לבין מטופלים שקיבלו כימותרפיה משולבת כטיפול ראשוני במחלה חוזרת או רפרקטורית של לימפומה של תאי T

כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)

טיפול תרופתי יחיד (single agent) הראה פעילות במקרים של לימפומה פריפריאלית של תאי Tי(PTCL - peripheral T‐cell lymphoma) חוזרת ורפרקטורית (R/R - relapsed and refractory). היתרון של טיפול תרופתי יחיד על פני כימותרפיה משולבת נותר לא ברור.

במחקר השתתפו מטופלים עם PTCL לפי ממצאים היסטולוגיים שנכללו ברשומות של מחקר בשם COMPLETEי(Comprehensive Oncology Measures for Peripheral T‐cell Lymphoma Treatment). קריטריוני ההכללה כללו מטופלים עם מחלה R/R שקיבלו טיפול סיסטמי אחד לפני ובהמשך קיבלו טיפול תרופתי יחיד או כימותרפיה משולבת כטיפול חוזר.

החוקרים השוו את תוצאות הטיפול בין מטופלים עם R/R שקיבלו טיפול תרופתי יחיד לבין מטופלים עם R/R שקיבלו כימותרפיה משולבת. נקודת הסיום המרכזית הייתה התגובה הטובה ביותר לטיפול חוזר.

57 מטופלים עמדו בקריטריוני ההכללה. 46% (26/57) קיבלו כימותרפיה משולבת כטיפול חוזר ראשוני ו-54.5% (31/57) קיבלו טיפול תרופתי יחיד. לאחר תקופת מעקב עם חציון של שנתיים, נצפתה מגמה של עלייה בשיעורי התגובה המלאה בקרב מטופלים שקיבלו טיפול תרופתי יחיד בהשוואה לכימותרפיה משולבת (41% בהשוואה ל-19%; P= 0.02). בנוסף, נצפתה עליה מובהקת בחציון ההישרדות הכוללת (38.9 בהשוואה ל-17.1 חודשים; P= 0.02) ובהישרדות ללא התקדמות מחלה (11.2 בהשוואה ל-6.7 חודשים; P= 0.02).

החוקרים ראו גם כי יותר מטופלים שקיבלו טיפול תרופתי יחיד עברו השתלת תאי גזע המטופואטיים (25.8% בהשוואה ל-7.7%, P= 0.07). תופעות לוואי ברמה 3 או 4 הופיעו יותר בקרב מטופלים שקיבלו כימותרפיה משולבת, למרות שלא הייתה מובהקות סטטיסטית.

המידע מהמחקר מאשר את הצורך הלא ממומש בטיפול טוב יותר ל-R/R PTCL. על אף שגודל המחקר היה קטן, ניתוח הנתונים הראה תגובה והישרדות טובות יותר אצל מטופלים עם R/R שטופלו עם תרופה יחידה כטיפול ראשוני חוזר, תוך שמירה על היכולת לעבור השתלה. כעת, יש צורך בביצוע מחקרים אקראיים גדולים יותר על מנת להבין מה האסטרטגיה הטיפולית הטובה ביותר.

מקור: 

Stuver, R.N. et al. (2019) American Journal of Hematology 94,6.

נושאים קשורים:  לימפומה של תאי T,  מחלה חוזרת,  מחלה רפרקטורית,  טיפול תרופתי יחיד,  כימותרפיה משולבת,  מחקרים
תגובות