מגזין

פרופיל רפואי: ד"ר ניקולה מאג'ו, רופא בכיר במרפאת האפילפסיה ב"שיבא"

הוא רק בן 40, נולד בנאפולי באיטליה, למד והצטיין במכון ויצמן, התמחה בדנמרק ובאמריקה וכיום הוא מחלק את זמנו בין העבודה הקלינית בטיפול בחולי אפילפסיה לבין מחקר ופיתוח טיפולים למחלות נוירולוגיות

באחד הימים הגיעה למרפאתו של ד"ר ניקולה מאג'ו מטופלת בעקבות התקף אפילפטי ראשון. "לאחר שאבחנתי כי המטופלת אכן סובלת מאפילפסיה, ובעקבות אנמנזה מפורטת שביקשתי בנוגע למשפחתה, עלה בי החשד כי מדובר במקרה נדיר של אפילפסיה גנטית מסוג Genetic Epilepsy with Febrile Seizure Plus", הוא מספר.

"הדבר הוביל לבדיקת הרקע הגנטי של קרובי משפחתה של הנבדקת, והתברר שאכן כמה מהם נושאים את המוטציה וחולים במחלה. כתוצאה מכך התוודעו קרובות המשפחה הרלבנטיות לאפשרות של ברירת עוברים טרם ההריון וכך נמנעה התפשטות המחלה במשפחה".

ד"ר ניקולה מאג'ו הוא רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית, מרפאת אפילפסיה ומחלקת אשפוז לניטור VIDEO EEG במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. הוא מנהל במקביל גם את מעבדת נוירו-אלקטרופיזיולוגיה בבית החולים ומרצה בכיר לנוירולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב. הוא רק בן 40, נשוי + 2 ומתגורר עם משפחתו בסמוך לבית החולים, בקריית אונו.

על מסלול לימודיו הוא מספר: "למדתי רפואה בעיר הולדתי נאפולי שבאיטליה, ב-Seconda Universita degli Studi di Napoli וסיימתי את לימודי בהצטיינות יתרה. לאחר מכן הגעתי למכון ויצמן לצורך לימודי PhD בנוירוביולוגיה. סיימתי את התואר השלישי כמצטיין דיקאן והמשכתי להשתלמות בתר דוקטורט במכון ויצמן. עם סיום ההכשרה המדעית, פניתי להתמחות בנוירולוגיה בבית החולים שיבא ואף עברתי השתלמויות בנוירופיזיולוגיה קלינית ב"פילדלפיה", בית החולים לאפילפסיה בדנמרק וכן באוניברסיטת דרום פלורידה, טמפה, פלורידה, ארה"ב".

הוא מחלק את שעות עבודתו בבית החולים בין העבודה הקלינית, במסגרתה הוא מטפל בסובלים ממחלת האפילפסיה, ובין המעבדה לנוירופיזיולוגיה יישומית, שאותה יסד בבית החולים במסגרת פרויקט תלפיות למנהיגות רפואית. "במסגרת המחקר, מעבדתי מתמקדת בפיתוח טיפולים חדשים למחלות נוירולוגיות שבהן יש מעורבות הן של מערכת החיסון והן של מערכת הקרישה. עבדותי זו התפרסמה בעשרות מאמרים מדעיים בכתבי עת בינלאומיים מובילים ואף זיכתה אותי במספר פרסים".

מדוע בחרת בתחום הזה?

"חקר המוח סיקרן אותי מאז היותי סטודנט בפקולטה לרפואה. האפשרות של המוח האנושי לחקור את עצמו ולהבין תהליכים מורכבים הנוגעים ללמידה ולזיכרון היוותה עבורי אתגר והובילה אותי ללימודי דוקטורט במכון ויצמן. עם סיום הפן המדעי של לימודי, היה זה אך טבעי עבורי להשתלב כרופא בתחום רפואת המוח והעצבים בבית החולים".

מי המודל לחיקוי שלך, המאסטר?

"במהלך הכשרתי המקצועית זכיתי בשני מנטורים המהווים עבורי מודל לחיקוי. את יסודות חינוכי המדעי אני חב לפרופ' מנחם סגל מהמחלקה לנוירוביולוגיה במכון ויצמן למדע, שהדריך אותי במהלך עבודת הדוקטורט ונטע בי את האהבה למחקר המדעי, לחשיבה ביקורתית ולניתוח מעמיק של המידע הניסויי. את הכשרתי הקלינית אני חב לפרופ' יואב צ'פמן מהמחלקה לנוירולוגיה במרכז הרפואי שיבא, שקיבל אותי למחלקה בזרועות פתוחות ותמך בקידומי המקצועי, תוך שהוא מהווה מודל לאיש מקצוע, אוהב אדם מן המעלה הראשונה".

אם לא היית רופא?

"הייתי ארכיאולוג. חלום ילדותי היה לחקור ולגלות ממצאים שמקורם בתרבויות עתיקות".

מה אתה אוהב לעשות בשעות הפנאי?

"בזמני החופשי אני אוהב לקרוא ספרי עיון בנושאי היסטוריה ואנתרופולוגיה, וזאת על מנת להרחיב את הדעת ולשאוב השראה ממחוזות זרים".

לסיום, מה היית משנה במערכת הבריאות?

"מערכת הבריאות משוועת לתוספת תקנים ולתוספת מיטות אשפוז, וזאת על מנת לאפשר מתן מענה רפואי המכבד את החולים".

נושאים קשורים:  ד"ר ניקולה מאג'ו,  אפילפסיה,  VIDEO EEG,  נוירו-אלקטרופיזיולוגיה,  חדשות,  מגזין,  פרופ' מנחם סגל,  פרופ' יואב צ'פמן,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
אנונימי/ת
21.06.2019, 11:56

כל הכבוד לרופא והחוקר הצעיר והציוני הזה.
ואכן , יואב צ'פמן הוא בחור טוב משחר נעוריו, וכיום חוקר ונוירולוג מוביל בתחומו.

21.06.2019, 23:12

מקרה שמדגים את מצבה של איטליה שלא מסוגלת לשמור על מוחות מבריקים . כאשר שחיתות ,פרוטקציוניזם , שמירת זכויות יתר ומערכות מיושנות חוברים יחדיו ואז אין תקציב לממן השארותו של מי שצריך אותו. עלינו להזהר לא להגיע לכך.

אנונימי/ת
22.06.2019, 14:22

אנחנו כבר שם מזמן... כנאמר: ״ אנחנו עם רגל לפני תהום ועומדים לעשות צעד גדול קדימה״

אנונימי/ת
22.06.2019, 19:32

יותר נכון "רגל מעל תהום" על פיגום שעלול להתמוטט כל רגע