דלקת ריאות

אילו סיבוכים הכי שכיחים לאחר דלקת ריאות בקרב מטופלים מערב הסעודית?

החוקרים בדקו אילו סיבוכים הכי שכיחים לאחר דלקת ריאות ואילו מטופלים נמצאים בסיכון גבוה לחוות סיבוכים אלו בקרב אוכלוסיית מאושפזים בבית חולים בריאד

חיידק streptococcus pneumoniae, דלקת ריאות (הדמיית אילוסטרציה)

דלקת ריאות הינה הזיהום השכיח ביותר בדרכי הנשימה התחתונות והיא יכולה להוביל לסיבוכים ריאתיים וחוץ ריאתיים. מעט מאוד מחקרים דיווחו על השכיחות של הסיבוכים כתוצאה מדלקת ריאות.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק את השכיחות של 18 סיבוכים שונים הנובעים מדלקת ריאות ולהשוות את שיעור הסיבוכים לפי קבוצות גיל וסוג הדלקת ריאות. בנוסף, החוקרים רצו לזהות מה הן מחלות הרקע הנפוצות ביותר, מה ההשפעה של מספר מחלות הרקע על הופעת סיבוכים ובדיקת הקשר בין מחלות רקע מסוימות לסיבוכים מסוימים.

המחקר בוצע כמחקר חתך רטרוספקטיבי הבודק שכיחות בבית החולים השלישוני בריאד. אוכלוסיית המחקר הייתה מטופלים בגילאי 17 שנים ומעלה, מלאומים שונים ומשני המינים, אשר אובחנו עם דלקת ריאות בין 2010 ל-2017. בחירת המטופלים נעשתה באמצעות ריבוד על פי שנת ההגעה לבית החולים. התוצא המרכזי שנבדק היה סיבוכים של דלקת ריאות.

במחקר נכללו 800 מטופלים. בקרב 427 מטופלים (53.4%) זוהו סיבוכים כתוצאה מדלקת ריאות. הסיבוכים היו ריאתיים אצל 258 מטופלים (32%), ספסיס ושוק ספטי אצל 186 מטופלים (23%), סיבוכים לבביים אצל 125 מטופלים (16%), סיבוכים נוירולוגיים אצל 5 מטופלים (0.6%) וצהבת כולסטטית אצל שני מטופלים (0.3%). הסיבוך הנפוץ ביותר היה תפליט פלאורלי שהופיע אצל 230 מטופלים.

החוקרים מצאו הבדל מובהק (p<0.001) בשיעור הסיבוכים בין מטופלים מבוגרים למטופלים צעירים (60% בהשוואה ל-41%). כמו כן, נמצא הבדל מובהק (p<0.001) בשיעור הסיבוכים גם בהשוואה בין דלקת ריאות שנרכשה בקהילה לדלקת ריאות שנרכשה בבית החולים (יחס הסיכויים= 2.41, רווח בר סמך 95%: 1.66-3.49). בנוסף, נמצא כי מספר מחלות הרקע היה קשור באופן מובהק להופעת סיבוכים (p = 0.001), כאשר מטופלים ללא מחלות רקע היו עם שיעור סיבוכים של 46% בהשוואה ל-68% בקרב מטופלים עם שלוש מחלות רקע ומעלה.

המסקנות של המחקר מדגישות את הצורך בתוכניות מניעה והתערבות טובות יותר למניעת סיבוכים בערב הסעודית, בייחוד כאשר מדובר במטופלים מקבוצות סיכון גבוה כפי שזוהו במחקר: מטופלים מבוגרים, מטופלים עם דלקת ריאות שנרכשה בבית החולים ומטופלים עם יותר משתי מחלות רקע.

המגבלה המרכזית של המחקר הייתה העובדה כי הוא בוצע במרכז רפואי אחד.

מקור: 

Alshahwan, S.I. et al. (2019) Annals of Saudi Medicine 39,1.

נושאים קשורים:  דלקת ריאות,  מחלות רקע,  סיבוכים,  מטופלים בסיכון גבוה,  מחקרים
תגובות