חדשות

בישראל יש מחסור חריף בכירורגים מומחים לכף היד

טיפול כושל בפצועי כף יד עלול לגרום לנכות אך פעמים רבות הוא ניתן בקהילה על ידי רופאים ללא הכשרה בתחום. בכנס שנערך ב"הדסה" דנו בהרחבה בטיפול הנכון בבעיות דחופות בכף היד

טיפול בפציעה בכף היד. אילוסטרציה

פציעות קשות וגם מחלות בידיים נמצאות היום בשכיחות ניכרת. טראומה של הידיים מהווה כ-20% מהטראומה המטופלת במיון ב"הדסה" ומעל 35% מהטראומה המטופלת במרכזי טרם. עם זאת, בישראל יש כיום מחסור חריף בכירורגים מומחים לכף היד. הם אינם מצויים בכל בתי החולים ועוד יותר מורגש המחסור באלה שיודעים להעניק לפצועי כף יד טיפול מיידי וראשוני בקהילה.

כך נמסר בשבוע שעבר בכנס מיוחד שקיים המרכז הרפואי הדסה עין כרם ונועד לרופאי קהילה ורפואה ראשונית.

הבעיות כוללות שברים ופריקות של אצבעות ושורש כף יד, חתכים שבהם יש פגיעות בגידים ובעצבים, קטיעה של אצבעות או גפה, זיהומים וכוויות. "במקרים רבים, הטיפול הראשוני בבעיות אלו משפיע באופן דרמטי על מהלך הטיפול והשיקום שלאחר מכן", מסר ד"ר שי לוריא, מנהל היחידה לכירורגיה של היד ב"הדסה עין כרם", שיזם את הכנס יחד עם ד"ר סער חשביה, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מיון) ילדים בבית החולים הדסה עין כרם. "הכנס נועד להעלות לדיון מקצועי נרחב את נושא הטיפול הנכון בבעיות דחופות בכף היד, במבוגרים ובילדים, הדורשות אבחון מדויק וטיפול דחוף".

טיפול כושל בשלב ראשון, הדגיש ד"ר לוריא, עלול להתבטא בנכות ניכרת: מגבלה בתנועה, כאבים, נוקשות, הפרעה בתחושה וחולשה. "כל אלה מסבירים למעשה את חשיבות הטיפול בבעיות בכף היד עוד בשלב הראשוני אלא שאנחנו יודעים היום כי דווקא טיפול זה ניתן לא אחת על ידי רופאים שאינם כירורגים של היד ולפיכך קיים הצורך בעדכונים ובהבהרות לרופאי הקהילה על ידי מומחים בתחום".

לכנס הגיעו רופאים ממחלקות מיון, רופאי טרם, רופאי ילדים ומשפחה, מאשקלון ועד גוש עציון, וכן מרפאים בעיסוק ופיזיותרפיסטים העוסקים בשיקום היד.

את ההרצאות העבירו אנשי צוות היחידה לכירורגיה של היד ב"הדסה". ד"ר לוריא הציג לבאי הכנס נושאים בתחום האנטומיה ובדיקה פיזיקלית ופגיעות בשורש כף היד; ד"ר מיכאל צ'רנובסקי הרצה על כוויות ופגיעות מגופים זרים; ד"ר אריה שטבון על פגיעות ב"מיטת הציפורן" שבעקבותיהן מתבצעת קטיעה חלקית או מלאה; ד"ר עידו וולק הציג את בעיית השברים והפריקות באצבעות ובעצמות מסרק; ד"ר מאדי אל חאג' העלה לדיון את נושא החתכים, הפגיעות בגידים ובעצבים; הרצאתו של ד"ר גיל אלמוג עסקה בהחמרה של פתולוגיה כרונית ושל ד"ר זיו וסרברוט בנושא הזיהומים. מנהל המחלקה לרפואה דחופה ילדים, ד"ר סער חשביה, הציג את טכניקות האלחוש והסדציה וכן קיבועים ראשוניים ונשיכות.

ד"ר לוריא: "טיפול לקוי באצבע או ביד לאחר קטיעה יכול להכשיל את האפשרות לחיבור האיבר מחדש. פריקה מפוספסת של שורש כף היד או שבר מפוספס של עצם הסירה יכולה לגרום לשחיקה מקדמת של שורש כף היד, לכאבים, להגבלה בתנועה ובתפקוד וכך גם טיפול מאוחר בזיהום. כל אלה עלולים לגרום להרס המפרק או הגיד במהירות רבה.

"הבסיס למניעת כשלונות מסוג זה מתחיל לכן בהבנה מעמיקה יותר של האנטומיה המורכבת של היד ויכולת הבדיקה של היד הכוללת הערכת התפקוד העצבי, תנועת הגידים, השרירים והמפרקים ותקינות אספקת הדם לגפה. זו הסיבה שהכינוס כלל גם הדרכה מעשית בנושאים כמו הרדמה כללית ומקומית עוד בחדר המיון, הצורה הנכונה לחבישת הפצע ושימוש נכון בסד גבס.

"מטרת הכינוס", הדגיש עוד, "היתה לחשוף את כל נותני הטיפול ברפואה הראשונית לפרטים הרבים הנוגעים לבעיות ידיים חריפות. ביקשנו גם לחזק את הקשר שבין הכירורגים של היד הנותנים את הטיפול בשלב המתקדם, לבין הרופאים הראשונים שרואים את המטופל בשלב החריף של הבעיה. הבהרנו כי רופאים אלה יכולים למצוא ברופאי היחידה לכירורגיה של היד ב'הדסה' פתרון מהיר לשאלות ולהכוונה לטיפול יעיל גם בעת הגעת המטופל אליהם, למרפאות קהילה או למוקדי טרם".

נושאים קשורים:  כירורגיה של כף היד,  ד"ר שי לוריא,  רפואה ראשונית,  רפואה דחופה,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
16.05.2019, 05:36

בישראל יש מחסור כרוני, לא חריף.
אולי כוונת הכותרת למחסור חמור..

אנונימי/ת
23.05.2019, 00:39

זה ממש לא העיקר בכתבה...