חדשות

לראשונה בישראל, במרכז הרפואי מאיר: השתלת עצב בכף יד מתורם שנפטר

במקום "להקריב" עצב אחר מגוף המטופלת שסבלה מפגיעה בכף היד, הושתל עצב מותאם מורפולוגית מתורם ובכך נחסך ניתוח נוסף והושגה גם החלמה טובה יותר

ד"ר נסים אוחנה, מנהל האגף האורתופדי בבית החולים מאיר. "ההשתלה מהסוג הזה לא מצריכה תרופות נוגדות דחייה"

במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא הושתל בשבוע שעבר עצב שמקורו בתרומה אנושית. את הניתוח ערך ד"ר פאול סגיב, מנהל היחידה לניתוחי כף יד ומיקרוכירורגיה, והוא התבצע במטופלת כבת 50. בית החולים מסר שזו הפעם הראשונה שבוצע בישראל ניתוח זה.

ד"ר נסים אוחנה, מנהל האגף האורתופדי במרכז הרפואי, הסביר: "פעמים רבות מגיעים אלינו מטופלים לניתוחי כף יד עקב פגיעה בעצבי כף היד. בגלל הנזק העצבי, נפגע תפקודה של כף היד בצורה קשה. הפתרון המקובל במקרים אלה הוא לנצל עצב אחר מגופם של המטופלים ולהשתילו בכף היד. אחד העצבים שבהם נעשה שימוש הוא עצב תחושתי המצוי בקרסול וניתן 'להקריבו' לצורך זה. אלא שמשמעות ההקרבה היא ניתוח נוסף בכף הרגל וסיכון להופעת סיבוכים שונים בחלק גוף נוסף על היד הפגועה.

"כמו כן, חלופה זו של עצב תחושתי במקום עצב מוטורי בכף היד איננה אופטימלית. כיוון שאלה עצבים שונים מבחינה מורפולוגית (קוטר ואורך) ויש צורך בשני ניתוחים נפרדים – האחד על מנת להוציא את העצב הנדרש מהקרסול לשם השתלה והשני – להשתלה עצמה.

"בהליך החדש", ציין ד"ר אוחנה, "השתמשנו בעצב שנלקח מתורם שנפטר. הוא הגיע דרך בנק רקמות ייעודי. באופן זה ניתן לקחת אותו עצב שנפגע ולהחליף באמצעותו את העצב הפגוע. לטובת הניתוח, בוחרים עצב שיש לו אותם מאפיינים מורפולוגיים (סוג העצב בגוף, אורך וקוטר) כמו למנותח, מתאימים את הגודל, הקוטר והאורך ומשתילים. ההשתלה מהסוג הזה לא מצריכה תרופות נוגדות דחייה. כמו כן נחסך ניתוח, הגיד הוא ברמת התאמה גבוהה יותר, מושג קיצור בזמן הניתוח והחלמה טובה יותר".

נושאים קשורים:  השתלת עצב,  השתלת עצב מתורם,  חדשות,  ד"ר נסים אוחנה,  בית החולים מאיר,  ניתוחי כף יד ומיקרוכירורגיה
תגובות
אנונימי/ת
05.04.2019, 10:09

אל יתהלל חוגר כמפתח. אנא, אל תשכח להודיע בבוא העת על תוצאות הניתוח.