כנס ה-AHA

בדיקת אולטרסאונד יכולה לנבא ירידה קוגניטיבית וסיכון לדמנציה

ממצאי מחקר שערכו מומחים מ-UCL בלונדון העלה כי בדיקת אולטרסאונד פשוטה של כלי הדם בצוואר, יכולה לנבא ירידה קוגניטיבית עתידית וסיכון לדמנציה, כמה שנים לפני שמופיעים התסמינים

דמנציה (אילוסטרציה)
דמנציה (אילוסטרציה)

ממצאי מחקר שערך צוות חוקרים בינלאומי אותו הובילו מומחים מ"יוניברסיטי קולג'" בלונדון (UCL) העלו כי בדיקת אולטרסאונד של כלי הדם בצוואר, הנמשכת 5 דקות בלבד, יכולה לנבא ירידה קוגניטיבית עתידית וסיכון לדמנציה, כמה שנים לפני שמופיעים התסמינים. ממצאי המחקר הוצגו בשבוע שעבר בכנס איגוד רופאי הלב האמריקני (AHA) שנערך בשיקגו.

במחקר בוצע מעקב שנמשך 15 שנה, החל מ-2002 על 3,191 בני אדם ובאמצעות אולטרסאונד נמדדו פעימות כלי הדם, הפולסים שבצוואר "העושים דרכים" למוח. התברר שאצל אלו שקצב הפעימות אצלם היה אינטנסיבי ביותר – חלה ירידה קוגניטיבית בעשור שלאחר מכן, בהשוואה לאוכלוסיית משתתפים אחרת במחקר.

החוקרים סבורים כי ניתן כך להציע דרך חדשה לניבוי ירידה קוגניטיבית וסיכון לדמנציה. מחקר קודם הראה שבדיקת עיניים יכולה גם היא לנבא סימני דמנציה.

החוקרים הראשיים בצוות הבינלאומי מסרו שככל שהפעימות יותר אינטנסיביות נגרם נזק יותר גדול לכלי דם קטנים במוח וחלים שינויים מבניים ברשת כלי הדם שמובילים לדימומים מינוריים - מצב המכונה גם "מיני שבץ".

בנוסף למדידות שנעשו באמצעות סורק האולטרסאונד בוצע ניטור של הזיכרון ויכולת לפתור בעיות אצל משתתפי המחקר. אצל כרבע מהמשתתפים שמדידת הפעימות הציגה את רמת האינטנסיביות הגבוהה ביותר בתחילת המעקב, הסיכוי לירידה קוגניטיבית מואצת בעשור שלאחר מכן הגיעה ל-50% בהשוואה לאחרים.

ירידה קוגניטיבית נחשבת לסימנים הראשונים לדמנציה, אם כי לא כל אדם שחווה זאת יפתח את הבעיה.

כמו במחקרים אחרים גם כאן הדגישו עורכי המחקר כי צריכת מזון בריא, בקרה על לחץ הדם, איזון ברמת הכולסטרול, הימנעות מעישון ופעילות גופנית קבועה וסדורה, יכולים לסייע בהימנעות מדמנציה. עוד מסרו כי הבדיקה שבחנו יכולה גם לזהות מוקדם אנשים שבסיכון וכך להוביל להצעת טיפולים מוקדמים והתערבויות מתאימות.

ד"ר סקוט צ'ייסה (Chiesa) מה-UCL אמר כי דמנציה היא תוצאת הקצה של נזק הנמשך עשור וכאשר הדמנציה כבר מופיעה, מאוחר מדי לעשות משהו, לאותם מטופלים.

"מה שאנחנו מנסים לומר בנושא הזה הוא שיש צורך מוקדם ככל האפשר במציאת דרך לזיהוי סימנים להתפתחות עתידית של דמנציה ואז למקד עליהם את הטיפול המתבקש" אמר ד"ר צ'ייסה בכנס ה-AHA.

הוא מסר כי השלב הבא במחקר זה יהיה לעשות שימוש ב-MRI כדי לברר באותה אוכלוסיית משתתפים כיצד ובדיוק היכן מתרחשים השינויים המבניים ברשת כלי הדם הקטנים ואת ביטויי השינויים התפקודיים במוח שעשויים להסביר את הירידה הקוגניטיבית.

בדיווח על ממצאי המחקר ב-BBC צוטטה ד"ר קרול רוטלדג', מנהלת המחקר בארגון הבריטי לחקר האלצהיימר, כי עדיין אין זה ברור באורח חד משמעי אם סריקת אולטרסאונד משפרת את יכולת האבחון של דמנציה. היא הדגישה: "מה שאנחנו יודעים הוא שאופן אספקת הדם למוח חשובה מאד ושמירה על בריאות הלב ותקינות לחץ הדם נקשרים לסיכון מופחת להתפתחות דמנציה".

נושאים קשורים:  דמנציה,  UCL,  חדשות,  דמנציה וסקולרית,  אולטרסאונד
תגובות