חדשות

פרופ' חוסה כהן, מצנתר המוח מהדסה עין כרם, קיבל מגן הוקרה ממשרד העלייה

פרופ' כהן, מחלוצי מצנתרי המוח בישראל, התכבד בפרס היוקרתי שמטרתו לעודד ולהדגיש את תרומתם של עולים מארצות שונות למדינת ישראל ולאזרחיה

ד"ר חוסה כהן ואמו בטקס קבלת מגן ההוקרה

פרופ' חוסה כהן מבית החולים הדסה עין כרם, מחלוצי מצנתרי המוח בישראל, התכבד בפרס "מגן ההוקרה" לשנת 2018 מטעם משרד העלייה והקליטה שמטרתו לעודד ולהדגיש את תרומתם של עולים מארצות שונות למדינת ישראל ולאזרחיה. מתוך 80 מועמדים לפרס בחרה הוועדה בחמישה, פרופ' כהן ביניהם.

זו השנה השנייה שבה מוענק "מגן ההוקרה" הזה. בטקס הענקת הפרס השתתפו שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר, מנכ"ל משרדה וכן יו"ר ועדת הקליטה בכנסת, חברי כנסת ושר המדע. ועדת הפרס ציינה את הישגיו של פרופ' כהן ברפואה כעולה שגם בחר לתרום רבות לקהילה.

פרופ' רונן לקר, מנהל יחידת השבץ המוחי ב"הדסה", כתב בחוות דעת לחברי הוועדה הבוחרת: "פרופ' כהן הוא להערכתנו בין עשרת מצנתרי המוח הטובים בעולם. הוא בעל זריזות ידיים לא רגילה ומקצועיות משכמה ומעלה. מאות חולי שבץ חייבים לו את חייהם ויותר מזה, את איכות החיים שלהם, שכן הטיפול שהעניק פרופ' כהן לא רק הצילם ממוות בטוח אלא אף מנכות משמעותית שהיתה עלולה לפגוע משמעותית באיכות חייהם.

"מהיכרותי האישית איתו אני יכול לומר שאין ציוני נלהב ממנו. הוא עלה לארץ חדור מוטיבציה אדירה לפעול בשירות העם והמדינה ואיננו מפסיק לדבר על חשיבות הציונות. מומחה כמוהו יכול היה להשתכר פי 100 ויותר בארה"ב, ואף על פי כן בחר לגור בירושלים ולסייע בהצלת נפשות בעם ישראל. יש להדגיש שכציוני הוא מטפל כמובן בכל החולים ללא משוא פנים וללא תלות בדת, גזע או לאום".

פרופ' כהן עלה לישראל מארגנטינה לפני 18 שנה. מיד עם בואו לארץ מונה לראש היחידה לצנתורי מוח ב"הדסה", היחידה הראשונה בתחום זה בישראל. מאז הקמתה בוצעו בה אלפי הליכים טיפוליים ואבחנתיים.

בית החולים מסר כי לאחרונה, בטיפול חדשני וייחודי, הציל פרופ' כהן את חייו של גבר בשנות ה-50 לחייו, לאחר שהתמוטט בביתו בגוש עציון. הוא הובהל ל"הדסה עין כרם" על ידי צוות נט"ן של מד"א ומיד עם בואו, חיכה לו צוות חדר המיון לבדיקות דחופות.

פרופ' חוסה כהן תיאר את המקרה: "המטופל הגיע אלינו עם פלג גוף ימני שאיננו מתפקד ולאחר שאיבד את יכולת הדיבור. הנעלם היה מתי אירע האירוע המוחי. אשתו גילתה שהוא בבעיה רק בבוקר והזעיקה את מד"א. אנשי הצוות פעלו בהתאם לפרוטוקול ובמהירות יוצאת דופן. המטופל, כך נמסר לנו, היה בריא באופן כללי עד לאירוע, בניגוד לרוב המטופלים במצבו ללא רקע של סוכרת, בעיות לב, לחץ דם גבוה או עישון כבד".

כאשר החל הצנתור, גילה הצוות ב"הדסה" כי יש חסימה של עורק הצוואר השמאלי (קרוטידי) וכי יש למקם בעורק סטנט כדי לאפשר זרימת דם ראויה למוח. "על פניו זו בעיה שניתן לפתור במהירות, אך העורק של המטופל היה מפותל מאוד בשל מחלת כלי דם נדירה ולא אפשר צנתור באופן רגיל. אין בנמצא סטנט המתאים לעורק הספציפי הזה במצבו", פירט עוד פרופ' כהן.

לצורך שחזור העורק עשה הצוות שימוש בסטנט מסוג FLOW DIVERTOR. השימוש בו, למקרים כגון זה, מהווה חידוש גדול בתחום הטיפול באירוע מוחי חסימתי. הפרסום הראשון בעולם על כך נעשה בשנת 2015 מ"הדסה", אז צונתרו כך שמונה מטופלים והתוצאות מצוינות. המטופל חזר לתפקוד כמעט מלא, ושוחרר ימים ספורים מאוחר יותר לביתו.

נושאים קשורים:  פרופ' חוסה כהן,  מגן ההוקרה" לשנת 2018 מטעם משרד העלייה והקליטה,  ציונות,  יחידת השבץ המוחי ב"הדסה",  פרופ' רונן לקר,  FLOW-DIVERTOR,  חדשות
תגובות
12.11.2018, 21:48

מזל טוב לדר' כהן!
רופא מדהים - רופא מעולה ואדם יוצא מהכלל!
אגב, למה ליצמן לא נותן פרס כזה?

ברכות לך חוסה , כה לחי !