מגזין

פרופיל רפואי: ד"ר פביו קוזניץ, מנהל יחידת הצנתורים ב"פדה-פוריה"

"לעבוד בפריפריה זו ציונות", אומר הקרדיולוג הבכיר שבגיל 12 כבר ידע שיהיה רופא, בגיל 17 התקבל ללימודי רפואה בברזיל, הספיק ללמוד בישיבה וכמובן, עשה עלייה

ד"ר פביו קוזניץ יוצא כל בוקר בחמש ורבע בבוקר מביתו ברחובות לעבר המרכז הרפואי פדה-פוריה (סמוך לטבריה). "זו נסיעה של יותר משעה וחצי, אבל זה לגמרי שווה את זה, אני לא מרגיש את הנסיעה כי זה תלוי לאיזה מקום אתה נוסע ומיהם האנשים שאיתם אתה עובד. ברבע לשבע אני מגיע למושב הזורעים, שם אני מתפלל שחרית ומשם אני נוסע לבית החולים ומתחיל את יום העבודה. עבדתי בבתי חולים אחרים, לא הרגשתי כמו שאני מרגיש כאן, יש פה משפחתיות, אווירה מיוחדת לצד רב תרבותיות ורגישות לצרכים של כולם. מעבר לכך, בעיני ציונות זו לא מילה גסה. אני חושב שזו ציונות להגיע לפריפריה. באתי לכאן כי אני חושב שבמרכז הארץ יש מספיק מרכזים ואנשים שתורמים לרפואה, ואין סיבה שבצפון לא נעשה רפואה טובה לפחות כמו במרכז, אם לא יותר.

"אחרי 25 שנה בבית החולים קפלן, הרגשתי שהגיע הזמן לתת ולתרום לצפון. אני פה כבר חמש שנים ומאד שמח על ההחלטה שקיבלתי. האתגר של להקים מערך חדש של ניתוחי לב ופעולות מבניות בצנתורים - פעולות שלא נעשו עד שהגענו, זה שילוב של ציונות, שליחות ורפואה מקצועית ומצוינת. אני מגיע לכאן כל בוקר מלא סיפוק וגאווה, במיוחד כשאני יודע שרמת הקרדיולוגיה במרכז הרפואי שלנו משתווה לרמה העולמית. לא הרבה מרכזים בארץ יכולים להתגאות בכך".

ד"ר קוזניץ. "אין סיבה שבצפון לא נעשה רפואה טובה לפחות כמו במרכז, אם לא יותר"

פביו קוזניץ, בן 59, נשוי, אב לשלושה בנים ושתי בנות וסבא לשלושה נכדים, נולד בברזיל. לדבריו, כבר בגיל 12 הוא ידע שיהיה רופא. "שני האחים שלי רופאים, אחד קרדיולוג והשני רופא משפחה. מעבר לזה שזהו החלום הידוע של כל אמא יהודיה בגולה, אני ראיתי, שמעתי ונשמתי רפואה בבית כבר מגיל מאד צעיר והיה לי ברור שזה מה שאני רוצה לעשות. יש לי חמישה ילדים, אבל הג'וק הזה לא עבר אליהם. לא ניסיתי לדחוף אותם לכיוון הרפואה כי זה מקצוע קשה ותובעני שצריך לרצות לעסוק בזה, זה צריך לבוא מבפנים".

לדבריו, הוא התקבל לבית הספר לרפואה כבר בגיל 17, אבל החליט לחכות קצת ובמקום זאת נסע לישראל, "לחזק את הנפש". בארץ למד שנה וחצי בישיבה, לאחר מכן חזר לברזיל ללימודי הרפואה ב-Escola Paulista de medicina בסן פאולו, וב-1983, שבוע לאחר שסיים את לימודיו, עלה ארצה מטעמים אידיאולוגיים וציוניים.

בגיל 25 התקבל לסטאז' בבית החולים שערי צדק ולדבריו, "תמיד ידעתי שהכיוון שלי יהיה קרדיולוגיה. זה תחום מאתגר עם סיפוק גדול - הצלת חיים מיידית בזמן התקף לב חריף ושיפור תפקודי של החולה לאחר תיקון הפגם המבני בלב". אחרי התמחות בפנימית ב"קפלן" במשך שנתיים וחצי, המשיך להתמחות בקרדיולוגיה ב"איכילוב" ולאחר שפתחו יחידת צנתורים ב"קפלן", חזר לשם. בשנת 1991 התגייס ד"ר קוזניץ לצה"ל ושירת כקרדיולוג במרכז לבדיקות תקופתיות לאנשי קבע (מלב"ת). בתום השירות הצבאי חזר שוב ל"קפלן", הפעם כקרדיולוג מומחה וב-1996 יצא לתקופה של שנתיים להתמחות עמיתים בקרדיולוגיה התערבותית בטורונטו, קנדה.

מיהו המודל לחיקוי שלך?

"פרופ' אבי כספי, מחלוצי הקרדיולוגיה והראשונים בתחום הצנתור וניתוחי הלב בישראל, שניהל את מכון הלב בבית חולים קפלן והיה נשיא האיגוד הקרדיולוגי, הוא קרדיולוג דגול ובן אדם. הוא למעשה האב הרוחני שלי, עבדתי תחת ניהולו במשך 25 שנה מאז תחילת ההתמחות. מה שאני יודע בתחום, אני זוקף לזכותו. למדתי ממנו הרבה גם בתחום המקצועי וגם בתחום הבינאישי".

ספר בבקשה על מקרה בלתי נשכח מהחיים המקצועיים?

"לפני 15 שנה, כשעוד הייתי בבית החולים קפלן, היה לנו מקרה חריג של צנתור דחוף לצעיר בן 26 אשר הגיע במצב של אוטם קדמי נרחב והלם קרדיוגני. אני לא אשכח את זה כי זו היתה פעם ראשונה שטיפלתי במקרה של ספורטאי צעיר בגיל של הילדים שלי. מה שחשוב לספר זה שלאחר שפתחנו לו את  העורק בצנתור, הוא חזר לתפקד כרגיל ללא כל פגיעה בתפקוד הלבבי. הוא הגיע אלי אחר כך למרפאה ושמחתי לראות שחזר לתפקוד מלא לגמרי. זו תחושת סיפוק אדירה".

מהו המוטו שלך בעבודה?

"להיטיב עם הנזקק לשירותינו ולהשתדל להשרות אווירה רגועה ומחויכת בסביבת העבודה".

מה אתה אוהב לעשות בשעות הפנאי?

"ללמוד לימודי קודש, היסטוריה של העמים ולבלות בחיק הטבע עם בני המשפחה. אני מרגיש צורך לפצות אותם על כל הזמן שלא הייתי איתם וחוויות הילדות שלהם שהחמצתי. גם כדורגל אני אוהב - יליד ברזיל, אך כיום לצערי אני בעיקר רק צופה במשחקים ו'מאמן' את הנכדים".

לסיום, מה היה משנה במערכת הבריאות?

"כמי שמגיע מהמרכז, אני חושב שכולם צריכים להתגייס למאמץ הלאומי של צמצום הפערים בבריאות בין המרכז לפריפריה. עיקר תשומת הלב והמשאבים מופנים לאזור המרכז. בצפון יש הרבה פחות משאבים והרבה יותר תחלואה".

נושאים קשורים:  ד"ר פביו קוזניץ,  קרדיולוגיה,  צנתורים,  חדשות,  בתי חולים בפריפריה,  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה
תגובות