• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

משרד הבריאות: התפרצות קדחת מערב הנילוס בישראל

משרד הבריאות מסר כי בשבועות האחרונים יש עלייה ניכרת בהיקף התחלואה: 57 נדבקו, שישה במצב קשה וחולה אחד סובל מפגיעה נוירולוגית

יתוש, קדחת הנילוס המערבי (צילום: אילוסטרציה)

57 ישראלים אובחנו לאחרונה כחולים בקדחת מערב הנילוס, כך נמסר אמש (ב') ממשרד הבריאות בעקבות פנייה מ"דוקטורס אונלי".

קודם לכן דווח ב-Ynet כי שישה חולים שנדבקו במחלה הם במצב קשה: אחד מאושפז עדיין בבית החולים איכילוב וסובל מפגיעה נוירולוגית קשה. חמישה אושפזו לפני כן ב"מאיר" עם סיבוך של דלקת קרום המוח, עוד חולה היה ב"לניאדו" ומצבו הוגדר בבינוני.

משרד הבריאות מסר כי בשבועות האחרונים יש אכן עלייה ניכרת בהיקף התחלואה. נצפתה גם עלייה משמעותית במספר מקרי התחלואה בבעלי חיים שמעבירים את המחלה לבני אדם, בהשוואה לשנים קודמות. יש לציין כי החל מהחודש, דו"ח מצב התחלואה בקדחת מערב הנילוס כולל גם מידע על בעלי חיים.

החולים מתגוררים בעיקר במישור החוף והשפלה, אזורים המאופיינים כאנדמיים לנוכחות הנגיף.

עוד נמסר כי משרד הבריאות קיים יחד עם נציגים מהמשרד להגנת הסביבה דיון חירום בנוגע להתפרצות זאת. עד כה, בשבע בדיקות ראשונות של דגימות יתושים בוגרים נמצא שהם נגועים בנגיף. היקף כזה מגדיל את הסיכון להתפתחות תחלואה בבני אדם.

הדגימות נאספו בתחומי המועצה האזורית מנשה, במועצה האזורית אלונה, בפרדס חנה-כרכור, בבנימינה ובקיסריה. תושביהם נקראו לבצע פעולות לשם התגוננות והימנעות מעקיצות היתושים. הרשויות המקומיות הונחו לפעולות הדברה מיידיות במקומות שבהם נמצאו זחלים או גלמים של היתושים.

משרד הבריאות הדגיש כי האגף לאפידמיולוגיה, בשיתוף המעבדה המרכזית לנגיפים בתל השומר והמעבדה האנטומולוגית בירושלים ושירותי בריאות הציבור, הם שמבצעים את ניטור התחלואה בקדחת מערב הנילוס ואת דגימת אוכלוסיית היתושים.

קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) נגרמת בשל נגיף השוכן בטבע בציפורים. יתושים העוקצים ציפורים נגועות עלולים להעביר את המחלה לבני אדם. בישראל מדווחים מדי שנה כ-70 חולים, רובם בעשור הרביעי ומעלה לחייהם. לרוב, זוהי מחלה קלה וההדבקה חולפת ללא תסמינים. בחלק מהמקרים מופיעה בעקבות העקיצות מחלה דמוית שפעת, החולפת אף מאליה.

תסמינים: חום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעתים בחילות ושלשולים. אלא שעל פי הספרות המקצועית, בכ-1% מהמקרים המחלה הופכת קשה, עם סיבוכים נוירולוגיים, דלקת קרום המוח, דלקת מוח חדה ואף שיתוק רפה, חד.

תקופת הדגירה של המחלה, מרגע עקיצת היתוש, היא לרוב 14-7 ימים, אולם במקרים חריגים היא נמשכת גם שלושה שבועות. יש לציין שהמחלה אינה עוברת מאדם לאדם.

לא קיים טיפול נגד המחלה ולכן ההתמודדות היחידה היא, כאמור, פעולות למניעת עקיצת יתושים: שימוש בתכשירים דוחי יתושים, התקנת רשתות לחלונות ולבוש מתאים, במיוחד בערב. כמו כן, יש צורך לייבש מקומות שבהם מים עומדים ושהיתושים יכולים לדגור ולהתרבות בהם.

הסימנים הדורשים פנייה למיון בחשד למחלה: חום הנמשך מעל שבוע, הקאות מרובות בכל ניסיון שתייה, אי מתן שתן במשך יותר מעשר שעות, קצב נשימות מהיר - מעל 20 בדקה במבוגר, מעל 40 בדקה בילד וכן ירידה במצב ההכרה וכאבי ראש חריגים.

נושאים קשורים:  התפרצות קדחת מערב הנילוס,  קדחת מערב הנילוס,  מישור החוף והשפלה,  יתושים,  עקיצת יתוש,  חדשות
תגובות