חדשות

מחקר במכון ויצמן: הגנטיקה קובעת רק 2% מהרכב המיקרוביום באדם

מאמר שהתפרסם ב-NATURE מתבסס על מידע מכ-1,000 ישראלים המשתתפים בניסוי ארוך-טווח בתחום התזונה המותאמת אישית

חיידקים במעי (צילום: אילוסטרציה)

מדעני מכון ויצמן, שבחנו את השאלה מה קובע את הרכב המיקרוביום בגוף האדם, הופתעו להיווכח שחלקה של גנטיקת האדם בקביעת אוכלוסיית החיידקים קטן מאוד ותורמת כ-2% בלבד מהשוֹנוּת באוכלוסייה זו.

דו"ח המחקר בנושא התפרסם אמש (ד') ב-Nature. הובילו אותו תלמידי המחקר דפנה רוטשילד, ד״ר עומר ויסברוד, וד״ר אלעד ברקן ממעבדתו של פרופ' ערן סגל, בשיתוף קבוצת המחקר של פרופ' ערן אלינב, כולם ממכון ויצמן .

במאמרם מתבססים המדענים על מידע מכ-1,000 ישראלים המשתתפים בניסוי ארוך-טווח בתחום התזונה המותאמת אישית.

אוכלוסיית ישראל, ציינו, מתאפיינת בהבדלים גנטיים משמעותיים ובמובן זה היא מקום אידיאלי למחקר בנושא הנ"ל. בניסוי ארוך-הטווח נאסף מידע רב על המשתתפים, כולל הרכב גנטי, הרכב המיקרוביום, הרגלי תזונה, אורח חיים, נטילת תרופות ועוד. ניתוח הנתונים הוביל למסקנה, שגורמים סביבתיים, כגון אורח חיים והרגלי תזונה, הם אלו שמעצבים את אוכלוסיית החיידקים בגוף. למגוון האוכלוסייה הזאת היבטים רפואיים.

לאחר שהוברר כי שוני גנטי גורם רק חלק קטן מהשוני באוכלוסיית החיידקים, בחן צוות המדענים קשרים בין הרכב המיקרוביום לבין מדדים רפואיים שונים, כגון רמות כולסטרול בדם, השמנה, סוכרת, ועוד. באופן מפתיע, ציינו בדיווחם, נמצא, שברוב המדדים שנבדקו, עוצמת הקשר עם הגנטיקה החיידקית שווה לעוצמת הקשר עם גנטיקת האדם, או אף עולה עליה.

"הממצאים מעידים על כך שבהרכב החיידקים שלנו טמון המפתח להבנה טובה יותר של תופעות בריאותיות רבות", אמר פרופ' סגל והוסיף: "הממצאים שלנו נותנים תקווה שבעתיד נוכל לשפר היבטים בריאותיים שונים, שכן, כידוע, אין לנו דרך מעשית לשנות את הגנטיקה שלנו, אבל יש דרכים שונות שבהן אנו יכולים להשפיע על ההתפלגות של מינֵי החיידקים השונים המתארחים בגופנו, ואולי אפילו לעצב אותה מחדש".

חקר המיקרוביום הוא מדע צעיר יחסית ולכן מסד נתונים מלא של כ-1,000 בני-אדם נחשב אחד הגדולים בעולם. "ככל שיעבור הזמן, ציינו החוקרים, יצטברו בארץ ובעולם נתונים רבים יותר, כך שבעתיד אפשר יהיה לבחון את הקשרים בין מיקרוביום, גנטיקה ומדדים רפואיים באוכלוסייה גדולה יותר, לחזק עוד יותר את תוקף הממצאים הנוכחיים, ולגלות קשרים נוספים בין החיידקים לבין הבריאות שלנו".

נושאים קשורים:  חדשות,  Nature,  מיקרוביום,  חיידקים,  מעי,  מכון ויצמן
תגובות