חדשות

מאות רופאים חתמו על עצומה נגד הסדר קופות החולים למניעת מעבר רופאים ביניהן

העצומה הוגשה על רקע פגישתם היום של מנכ"ל משרד הבריאות, שיזם את ההסכמה לגבי אי-מעבר רופאים ברדיוס של 30 ק"מ, לבין הממונה על ההגבלים העסקיים; בר סימן טוב: "מה שקורה בחודשים האחרונים משקף אובדן שליטה שיכול להכניס את המערכת לסחרור"

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב. "הגיע הזמן שנבחרי הציבור יילחמו על התיק הזה". צילום: פלאש 90

מאות רופאים חתמו עד כה על עצומה הקוראת לממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, לפסול את ההסכמה שהושגה בשבוע שעבר בין ארבע קופות החולים בתיווך משרד הבריאות לפיה בשלושת החודשים הקרובים לא יורשו רופאי קהילה לעבור מקופה לקופה ברדיוס של 30 ק"מ.

בעצומה נאמר, כך מדווח הבוקר (א') "דה מרקר", כי ההסכמה היא הסדר כובל הפוגע בחופש העיסוק של הרופאים. היום תתקיים פגישה בנושא בין הלפרין למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. במכתב ששיגר בכיר ברשות בשבוע שעבר, לפי הדיווחים, נטען גם כי ההסכמה מהווה הסדר כובל, אולם הוצע למשרד הבריאות לפנות ולבקש אישור לכך.

מנכ"ל משרד הבריאות: "חשוב לנו להדגיש שאנחנו לא רואים ברופאים אחראים למצב או אשמים בו. זו סיטואציה שנוצרה בגלל כללי תחרות שאינם מתאימים"

ההסכם, שנחתם בחסות משרדי הבריאות והאוצר ובעידודם, גם קובע כי אם יעברו הרופאים לקופה האחרת במקום מרוחק יותר מ-30 ק"מ יהיה עליהם להתחייב לעבוד בה שנתיים לפחות ולמעבר כזה יידרש אישור ישיר של מנכ"ל קופת החולים החדשה. קופות החולים התחייבו לדווח למשרד הבריאות שבוע מראש לפחות על כל חתימה של חוזה חדש עם רופא משפחה או רופא ילדים. צוות משותף למשרדי הבריאות והאוצר יבחן את מעבר הרופאים בין הקופות ויגיש המלצות להתמודדות עם התחרות בין קופות החולים על הרופאים.

ההסכם נחתם על רקע התחרות שהתפתחה בין קופות החולים על רופאים ועל המבוטחים המטופלים על ידם. לטענת משרד הבריאות, מעבר רופאים מקופה לקופה גם מלווה לא אחת בתמורה כספית גבוהה, כאשר המטרה היא שהמטופלים יעברו לקופה החדשה יחד עם הרופא שלהם.

בשבוע שעבר שיגר יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן, מכתבים בנושא הזה למנכ"לי קופות החולים ולמנכ"ל משרד הבריאות, והתריע לפני נקיטה באמצעים משפטיים.

בדיווח ב"דה מרקר" נמסר, כי בסוף השבוע שעבר שיגר גם יו"ר ארגון המתמחים מרש"ם, ד"ר אראל בוצ'ינסקי, מכתב לממונה על ההגבלים העסקיים ובו הוא כינה את ההסכם "מחטף". הוא קרא "לפסול את ההסדר הכובל המנוגד לתקנת הציבור" ואמר כי "מדובר בלא פחות מהחלטה בלתי חוקית בעליל. ההסדר עלול לגרום לרופאים לעזוב את מערכת הבריאות הציבורית לטובת הפרטית, ולגרום נזק חמור ביותר למערכת הבריאות הציבורית, הנמצאת ממילא בפני קריסה".

העיתון מסר את תגובת מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "תחרות טובה כשהיא במינונים הנכונים ועל הדברים הנכונים. מה שקורה בחודשים האחרונים משקף אובדן שליטה שיכול להכניס את המערכת לסחרור. היה לנו ברור שצריך, דבר ראשון, להחזיר את השליטה למערכת ולייצב את המצב, כדי לתת לכולם את הזמן לגבש את הצעדים הנאותים להתמודד עם התופעה, בתיאום עם כל הגורמים הרלוונטיים לעניין, לרבות רשות ההגבלים. לכן מדובר בהסכם זמני, על פי הנחיית הרגולטור, כדי להפסיק את ההסלמה בתופעה".

עוד אמר בר סימן טוב לעיתון: "חשוב לנו להדגיש שאנחנו לא רואים ברופאים אחראים למצב או אשמים בו. זו סיטואציה שנוצרה בגלל כללי תחרות שאינם מתאימים — ולכן התערבנו".

תגובת רשות ההגבלים העסקיים נמסרה עוד קודם לכן: "הרשות נמצאת בהידברות עם משרד הבריאות במטרה להגיע להבנות בסוגיה".

נושאים קשורים:  חדשות,  עצומה,  מעבר רופאים,  קופות חולים,  משרד הבריאות,  הממונה על ההגבלים,  מאבק,  תחרות,  "גניבת" רופאים
תגובות
31.07.2017, 22:02

מצטרף לחתימה על העצומה

אנונימי/ת
31.07.2017, 22:17

אני חושבת שלא חוקי לא לתת לרופא להחליף מקום עבודתו לפי רצונו.

אנונימי/ת
31.07.2017, 23:14

מצטרף לעצומה

אנונימי/ת
31.07.2017, 23:27

מזה שנים שרופאי הקופות נשחקים בתנאים של כמעט עבדות. גוזלים מהם את חדוות המקצוע ומתפלאים שפה ושם מנסים לשפר מצבם. מדוע אינכם בודקים מדוע רופאים מהגרים מן הארץ?