• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

שיעור מקרי "מוות בעריסה" באוכלוסייה הלא-יהודית בישראל גבוה פי שלושה

נתון זה הוצג בכנס שנערך ב"שערי צדק" בנושא מוות בעריסה; סקר שערכה עמותת "עתיד" מצא מודעות גבוהה בקרב אחיות לצורך לא לעשן ליד התינוק ולהשכיב אותו על גבו כדי למנוע מקרי מוות בעריסה

תינוק, רגליים (צילום: אילוסטרציה)
תינוק, רגליים (צילום: אילוסטרציה)

568 תינוקות נפטרו בישראל כתוצאה "מוות בעריסה" בשנים 2005 עד 2013; כך נמסר אתמול (ד') בכנס שעסק בנושא "מוות בעריסה, לא רק גזירת גורל". הכנס נערך בבית החולים "שערי צדק", בשיתוף עמותת "עתיד" לחקר ולמניעת מוות פתאומי בעריסה.

בכנס נמסר, כי בעוד שבעולם המערבי חלה ב-24 השנים האחרונות ירידה דרמטית של עד 70% במקרי המוות בעריסה, בעיקר בשל יישום ההמלצות להורים להשכיב התינוק על הגב ולהימנע מעישון בסביבתו, בישראל ההיענות ליישום ההמלצות עדיין נמוך. לפי הנתונים, ב-90% ממקרי המוות בעריסה התינוקות נמצאו כשהם שוכבים על בטנם. כמו כן, 90% מהאמהות לתינוקות שמתו באופן פתאומי עישנו.

לפי תוצאות הסקר, רק 19% מההורים מהאוכלוסייה החרדית, 20% מהאמהות המעשנות ו-34% מהאימהות שאינן מעשנות משכיבים את התינוקות על גבם

בכנס נמסר, כי בישראל קיימת אמנם מודעות לגורמי הסיכון למוות בעריסה ולהמלצות שניתנו בידי גורמי המקצוע להפחתת הסיכון, אבל היענות ההורים והמטפלים הנוספים בתינוקות ליישומן נמוכה יותר, בהשוואה לארצות מערביות אחרות. שיעור ההורים הישראלים שמשכיבים את תינוקם על הגב עומד על 40-30% בלבד, על סמך סקרים שיזמו עמותת "עתיד" ומשרד הבריאות.

עוד עלה מהנתונים, כי רק 19% מההורים מהאוכלוסייה החרדית, 20% מהאמהות המעשנות ו-34% מהאימהות שאינן מעשנות משכיבים את התינוקות על גבם. אימהות לתינוק ראשון נוטות יותר לנהוג על-פי ההנחיות, בהשוואה לאימהות למספר ילדים.

"מוות בעריסה היא סיבת המוות העיקרית בגיל שבין חודש ועד שנה", אמרה הרופאה ד"ר ענת שץ, יו"ר עמותת "עתיד", החוקרת דרכי נשימה בתינוקות ויילודים ב"שערי צדק". לדבריה, "99% מהמקרים התרחשו עד גיל חצי שנה. שיא השכיחות נרשם בתינוקות בני חודשיים עד ארבעה חודשים. רוב מקרי המוות מתרחשים בעת השינה, בין חצות ל-6 בבוקר. התופעה שכיחה יותר פי 1.5 בקרב תינוקות בנים. בישראל מוות בעריסה שכיח פי 3 בקרב האוכלוסייה הלא יהודית ביחס לאוכלוסייה היהודית".

עוד מסרה ד"ר שץ, כי "הסיבות למוות בעריסה אינן ידועות עדיין. מחקרים פיזיולוגיים בתינוקות תומכים בגישה ששינה על הבטן ואימהות מעשנות פוגעים בתפקוד של מנגנון ההתעוררות בתינוקות. בתינוקות שישנו על הבטן, נצפתה פגיעה בתפקוד הלב וכלי הדם. היא התבטאה בירידה בלחץ הדם ובדופק, בעיקר בתינוקות בני 3-2 חודשים, וכן נרשמה ירידה בחמצון המוח".

"חובת הרופאים, האחיות והמטפלים להנחות את ההורים בנושא הזה כדי שיהיו מודעים לכל גורמי הסיכון המוכחים למוות בעריסה. כמו כן לנקוט בכל כללי הזהירות הנדרשים למניעת מקרה המוות הבא", אמרה.

הנקה למשך 6 חודשים לפחות, ובעיקר הנקה בלעדית, הוכחה כמפחיתה את הסיכון למוות בעריסה בכ-50%. שימוש במוצץ בעת השכבת התינוק לישון גם הוא מפחית את הסיכון למוות בעריסה - ב-61%. "שינה בחדר ההורים בעריסה נפרדת ב-6 החודשים הראשונים לחי התינוק הוכחה כמקום הבטוח ביותר לתינוק ישן", הוסיפה ד"ר שץ.

סקר מודעות לנושא בקרב אחיות

מסקרים שערכה עמותת עתיד עולה, כי 82% מההורים נשמעים להנחיות האחיות בבתי החולים וכן בתחנות טיפות חלב בקהילה. בסקר בהשתתפות 241 אחיות, שתוצאותיו התפרסמו אתמול, נבחנה המודעות להמלצות למניעת הסיכון למוות בעריסה בקרב אחיות ממחלקות ילודים, פגיות וטיפות חלב: 96.3% מהאחיות ידעו על הסיכונים הקשורים לעישון, השכבה על הגב ושינה במיטה נפרדת בחדר ההורים עד גיל 6 חודשים. 90% ידעו שלהנקה השפעה מגינה אולם רק 70% ידעו שלמתן מוצץ יש גם כן השפעה מגינה. 88% מהאחיות ידעו שניתן להשכיב את התינוק על בטנו אולם רק כשהוא ער ונתון להשגחת מבוגר, ו-87% ידעו כי טמפרטורת החדר הנכונה היא 22 מעלות.

רק 50% מהאחיות ידעו כי ראשו של התינוק צריך להיות ממוקם באמצע המיטה. 25% בלבד ידעו שהמיקום המומלץ לתינוק הוא בקצה המיטה, כשרגלי התינוק "נוגעות" בחלק התחתון של המיטה, ו-80% ידעו שעל המיטה להיות נקייה מחפצים רכים, כולל כריות ומגן ראש, ושהמצעים צריכים להיות מהודקים למיטה. 60% מהאחיות לא ידעו שמומלץ לכסות את התינוק בשמיכה דקה כשהיא מהודקת למזרן.

עוד נמצא בסקר, שבקרב אחיות בעלות ותק של עד 10 שנים, המודעות לכלל ההוראות גבוהה יותר, בהשוואה לאחיות שעובדות במקצוע למעלה מ-20 שנה, בעיקר בכל הנוגע לטמפרטורה בחדר התינוק, ההנקה, המוצץ ומנח התינוק בשעות הערות.

נושאים קשורים:  חדשות,  מוות בעריסה,  עישון,  סקר,  עמותת עתיד,  המרכז הרפואי "שערי צדק"
תגובות