חדשות

הצלחה לניסוי שכלל הזרקת תאי גזע לנפגעי שבץ שנים לאחר הפגיעה המוחית

חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד מסרו כי חלק מהחולים, שהיו רתוקים לכסא גלגלים במשך שנים לאחר השבץ, החלו ללכת לאחר הטיפול החדשני בתאי גזע

כרבע מהמקבלים טיפולים תומכים המתינו יותר מארבעה חודשים לטיפול (צילום: אילוסטרציה)

חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה דיווחו בשבוע שעבר לכתב העת Stroke על הצלחת טיפול ניסויי חדשני, במהלכו הוזרקו תאי גזע למוחם של 18 אנשים ששרדו שבץ מוחי אך היו במצב קשה.

חברי קבוצת המתנדבים הזאת היו משותקים ו/או רתוקים לכיסא גלגלים ולא נראתה תקווה שיחזרו לנוע כמקודם. החולים איפשרו לעורכי הניסוי לקדוח חור בגולגולתם ולהזריק תאי גזע לאזור המוח שנפגע בשבץ. בעקבות הטיפול, חלק מהם התאוששו.

"ההתאוששות המרשימה שראינו אצל רבים מאותם חולי שבץ כרוניים היתה מאוד מפתיעה"

בהודעה לתקשורת שהפיצה האוניברסיטה נמסר, כי הטיפול עזר לאלו שלקו בשבץ בפרק זמן שבין 6 חודשים ל-3 שנים לפני הזרקת תאי הגזע. עד כה היתה מקובלת ההנחה שהמוח לא יכול להתאושש לאחר שעברו ששה חודשים מהשבץ.

החוקרים מסרו, כי הם מאמינים ששיטה טיפולית זאת תסייע גם לחולי אלצהיימר, פרקינסון ומחלת לו גריג בעתיד.

פרופ’ גרי סטיינברג, ראש המחלקה לנוירוכירורגיה בסטנפורד, העוסק 15 שנה במחקר בתאי גזע. אמר כי "ההתאוששות המרשימה שראינו אצל רבים מאותם חולי שבץ כרוניים היתה מאוד מפתיעה".

לדבריו, "חלק מאותם משתתפי ניסוי היו רתוקים קודם לכן לכיסא גלגלים והחלו ממש ללכת. כל יכולת התנועה שלהם נראתה היטב. לא היה לכך תקדים. ממצאי המחקר שינו בתכלית את ההנחה הקודמת שלנו שאנשים שלקו בשבץ לא יתאוששו אם עברו ששה חודשים מהאירוע ולא חל שיפור כלשהו במצבם – משום שהשבץ גרם לפגיעה בלתי הפיכה ברשת העצבית ולמות העצבים".

פרופ’ סטיינברג מסר, כי תאי הגזע נלקחו ממח עצם של שני תורמים. עד כה רווחה הדעה כי תאי גזע לא יכולים להשתלב במוח ולהיהפך לנוירונים. אלא שבניסוי התברר כי תאי הגזע מפרישים חומרים כימיים רבי עוצמה לגדילה ולרגנרציה – והמוח משתמש בהם כדי לחדש את תפקודו.

"אפשר לתאר את המצב הזה כאילו תאי הגזע הפכו את המוח שלתוכו הם הוזרקו ממוח של בגיר למוח של יילוד שמסוגל להתאושש במהירות מפגיעה וכנראה שגם משבץ. ממצאי המחקר חוללו מהפכה בסברות המקובלות לגבי למה שמתרחש לאחר אירוע של שבץ מוחי או כל פגיעה טראומטית במוח ומחלות של ניוון עצבי. חשבנו שהרשתות והמעגלים העצביים מתים – ומתברר עתה שלא כך הדבר.

כל המעורבים בניסוי לקו בשבץ איסכמי. הפרוצדורה שבה נקטו עורכי המחקר היתה קידוח של חריר קטן בעצם הגולגולת, מעל לאזור שנפגע. תאי הגזע SB623 הוזרקו לכמה אתרי מטרה, סביב קצות הפגיעה.

בניסוי נטלו חלק נפגעי שבץ בגיל ממוצע של 61. הזרקת תאי הגזע חייבה רק הרדמה מקומית. הם שוחררו לבתיהם יום לאחר הטיפול. הגם שרבים מהם התלוננו על כאבי ראש בגלל ההליך שעברו, לא נראו תופעות לוואי שליליות ארוכות-טווח.

לאחר מכן בוצע מעקב צמוד אחר כל שינוי במצב בריאותם, נלקחו דגימות דם, הם עברו בדיקות רפואיות שונות וגם הדמיות מוח. תאי הגזע עצמם לא שרדו במוח זמן רב אבל ההתאוששות של המטופלים נמשכה גם לאחר שתאי הגזע נעלמו.

החוקרים מסרו, כי בסיכום חלה הטבה בשיעור של 11.4 נקודות לפי מבחן פוגל-מאייר (Fugl-Meyer). מבחן זה נועד לבדוק את כושר התנועה של לוקים בשבץ מוחי. עתה החל אותו צוות בשלב 2 של הניסוי שבו ישתתפו 153 חולים.

נושאים קשורים:  חדשות,  תאי גזע,  שבץ,  טיפול חדשני,  אוניברסיטת סטנפורד
תגובות

מדהים

06.06.2016, 23:48

זאת ממש הצלחה אגדתי!

איזה תקווה !!!!!!