עירוי טסיות

עירוי טסיות בטיפול בדימום מוחי ספונטני לאחר טיפול נוגד טסיות

מחקר מצא, כי עירוי טסיות נחות מטיפול סטנדרטי עבור מטופלים שקיבלו טיפול נוגד טסיות לפני אירוע של דימום מוחי; לא ניתן להמליץ על עירוי טסיות בשימוש קליני לאינדיקציה זו

16.05.2016, 06:59
מתן תרופות באמצעות עירוי (צילום: אילוסטרציה)

עירוי טסיות לאחר דימום מוחי ראשוני ספונטני בקרב אנשים המטופלים בטיפול נוגד טסיות עשוי להפחית תמותה או תחלואה על ידי הורדת נפח הדימום. מחקר חדש בדק אם עירוי טסיות בנוסף לטיפול סטנדרטי, בהשוואה לטיפול סטנדרטי לבד, מוביל להפחתה בתמותה או בתחלואה לאחר דימום מוחי הקשור לטיפול נוגד טסיות.

המחקר, מחקר PATCH, פאזה-3, רב מרכזי, פתוח ואקראי, התקיים ב-60 בתי חולים בהולנד, בריטניה וצרפת. למחקר גויסו מבוגרים תוך 6 שעות מתחילת הסימפטומים לאחר דימום מוחי סופרה-טנטוריאלי, שהשתמשו בטיפול נוגד טסיות במשך לפחות 7 ימים לפני האירוע והיו בעלי ניקוד Glasgow come scale של מעל 8.

המטופלים חולקו בעזרת אלגוריתם ממוחשב לשתי קבוצות ביחס 1:1 - קבוצת התערבות שקיבלה עירוי טסיות תוך 90 דקות מבדיקת ההדמיה האבחנתית בנוסף לטיפול סטנדרטי וקבוצת ביקורת שקיבלה טיפול סטנדרטי. המטופלים והמטפלים היו מודעים לסוג הטיפול אבל מעריכי התוצאים ומבצעי האנליזות לא היו מודעים לו.

התוצא הראשוני שנמדד היה תמותה או תלות כפי שנמדדה ב-Modified Rankin Scale לאחר 3 חודשים. האנליזה הראשונית נעשתה על בסיס כוונה לטפל (Intention to treat) והאנליזות בנוגע לבטיחות הטיפול נעשו על בסיס כוונה לטפל וטיפול בפועל.

בין פברואר 2009 לאוקטובר 2015, 190 משתתפים נכללו במחקר. 97 משתתפים קיבלו עירוי טסיות ו-93 משתתפים קיבלו טיפול סטנדרטי. הסיכון לתמותה או לתלות לאחר 3 חודשים היה גבוה יותר בקרב קבוצת ההתערבות בהשוואה לקבוצת הטיפול הסטנדרטי (Adjusted common odds ratio 2.05י; 95%CI 1.18-3.56י; p=0.0114).

40 (42%) משתתפים שקיבלו עירוי טסיות סבלו מתופעות לוואי חמורות במהלך אשפוזם בבית החולים, כמו גם 28 (29%) מהמשתתפים שקיבלו טיפול סטנדרטי. 23 (24%) משתתפים שקיבלו עירוי טסיות ו-16 (17%) שקיבלו טיפול סטנדרטי נפטרו במהלך אשפוזם בבית החולים.

מסקנת החוקרים היתה, כי עירוי טסיות נחות מטיפול סטנדרטי עבור מטופלים שטופלו בטיפול נוגד טסיות לפני אירוע של דימום מוחי. לא ניתן להמליץ על עירוי טסיות בשימוש קליני לאינדיקציה זו.

מקור:
M Irem Baharoglu, MD*, Prof Charlotte Cordonnier, PhD*, Prof Rustam Al-Shahi Salman, PhD et al. Platelet transfusion versus standard care after acute stroke due to spontaneous cerebral haemorrhage associated with antiplatelet therapy (PATCH): a randomised, open-label, phase 3 trial. The Lancet. May 2016.

נושאים קשורים:  עירוי טסיות,  דימום מוחי,  מחקר PATCH,  מחקרים
תגובות