ערוץ האימונואונקולוגיה

Pembrolizumab יעיל לטיפול בגרורות מוחיות של סרטן ריאה מסוג NSCLC

זאת לפי מחקר קליני שלב 2, שהוצג בכנס העולמי לסרטן הריאה. מדובר במחקר ראשון מסוגו שבחן האם התרופה, שפועלת במנגנון עיכוב PD-1, יעילה במערכת העצבים המרכזית. במחקר לא נצפו תופעות לוואי משמעותיות כתוצאה מהטיפול

20.09.2015, 10:47
סרטן ריאה (אילוסטרציה)
סרטן ריאה (אילוסטרציה)

חולים עם סרטן ריאה מסוג non-small cell lung cancer ) NSCLC) בשלב מתקדם מפתחים לרוב גרורות מוחיות. הטיפול האפשרי כיום; ניתוח או הקרנות גורם לתופעות לוואי ועלול לעכב את הטיפול הסיסטמי במחלה. Pembrolizumab הוא מעכב PD-1א (Programmed Cell Death -1), שנמצא יעיל קלינית בחולים עם סרטן ריאה NSCLC מתקדם וכן בעל פרופיל בטיחות טוב אולם היעילות של התרופה בטיפול בגרורות במערכת העצבים המרכזית לא נבחנה עד כה.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הבטיחות והיעילות של Pembrolizumab בחולים עם סרטן ריאה מסוג NSCLC וגרורות מוחיות שטרם טופלו.
לצורך כך ערכו החוקרים מחקר קליני שלב 2. למחקר נכנסו חולים עם סרטן ריאה מסוג NSCLC שיש להם לפחות גרורה מוחית אחת בגודל 5-20 מ"מ, לא סימפטומטית, שלא טופלו, או שמחלתם התקדמה על אף טיפול מקומי קודם, ושאינם זקוקים לטיפול מקומי דחוף. החולים טופלו בתרופה במינון 10 מ"ג לק"ג אחת לשבועיים. התגובה הסיסטמית נמדדה תוך שימוש בקריטריונים; RECIST 1.1א (Response Evaluation Criteria in Solid Tumors) והתגובה של הגרורות המוחיות נמדדה תוך שימוש במדד RECIST המתואם, לפיו נגעים בגודל מעל 5 מ"מ הם נגעים מדידים ועד 5 נגעי מטרה מותרות. נקודת הסיום הראשונית הייתה שיעור התגובה של הגרורות המוחיות.

חמישה עשר חולים טופלו במחקר. לאף אחד מהחולים במחקר לא הייתה תופעת לוואי חמורה (דרגה 3 ומעלה) שהייתה קשורה לטיפול, או כל תופעת לוואי אחרת שהייתה קשורה לגרורות המוחיות. מתוך 10 חולים שניתן היה להעריך את התגובה אצלם, ל- 5 (50%; רווח בר סמך 95%; 0.24-0.76) הייתה תגובה של הגרורה המוחית (4 עם תגובה חלקית ו- 1 עם תגובה מלאה) ואצל 5 הייתה תגובה סיסטמית. רק אצל חולה אחד שהגיב סיסטמית הייתה התקדמות של המחלה המוחית, אצל כל יתר החולים שהייתה אצלם תגובה סיסטמית, הייתה גם תגובה במערכת העצבים המרכזית. משך התגובה במוח היה לפחות 12 שבועות אצל 4 מתוך ה-5 שהגיבו, ונכון לעכשיו התגובתיות והמעקב אחר החולים עדין ממשיך.

החוקרים מציינים שזהו המחקר הראשון שהראה של- Pembrolizumab יש פעילות במערכת העצבים המרכזית אצל חולים עם סרטן ריאה מסוג NSCLC וגרורות מוחיות שלא טופלו. נכון לעת הזו, לא נרשמו תופעות לוואי חמורות הקשורות לטיפול בתרופה. המחקר עדין ממשיך.

מקור:
Goldberg S.B., Gettinger S.N., Mahajan A., et al. A Phase II Trial of Pembrolizumab for Untreated Brain Metastases from Non-Small Cell Lung Cancer. 16th World Conference on Lung Cancer. Sep 2015. IASLC.

נושאים קשורים:  NSCLC,  pembrolizumab,  סרטן ריאה,  אימונותרפיה,  PD-1,  גרורות מוחיות,  מחקרים
תגובות