חדשות

מכון MRI ייפתח בשבוע הבא ב"פורייה"; סורק CT משוכלל יופעל ב"בני ציון"

ביום ראשון הקרוב יחל בפעילותו מכון ה-MRI במרכז הרפואי "פורייה" בטבריה; "יקל משמעותית בקיצור תורים ויחסוך את הצורך של מטופלים בנסיעה למקומות מרוחקים"

מכשיר ה-MRI בבית החולים "פוריה" בטבריה (צילום: "פוריה")

שתי מערכות מתקדמות בתחום ההדמיה הרפואית הגיעו באחרונה לבתי חולים בפריפריה: ביום ראשון הקרוב (12 ביולי) יחל בפעילותו מכון ה-MRI במרכז הרפואי "פורייה" בטבריה, ובשבועות הקרובים יוכנס לפעילות בבית החולים "בני ציון" סורק CT חדיש.

פתיחת מכון ה-MRI ב"פורייה" התעכבה בשל המתנה לאישורים נדרשים מכיבוי אש. השבוע התקבל האישור הנדרש - ובהתאם לכך הורה מנהל המרכז הרפואי, ד"ר ארז און, על פתיחת המכון לפעילות.

"אני שמח לבשר על פתיחת המכון", אמר ד"ר און, "המכשיר החדש, והמשוכלל מסוגו, יאפשר לבצע בדיקות מהמתקדמות ביותר בעולם. ה-MRI יהיה זמין לתושבי האזור כולו, מה שגם יקל משמעותית בקיצור תורים ויחסוך את הצורך של מטופלים בנסיעה למקומות מרוחקים".

ד"ר מיכאל ז'רדב, מנהל יחידת ה-MRI הסביר כי, "היתרון הבולט של המכשיר על-פני בדיקות אחרות הוא שהנבדקים אינם חשופים לקרינה מייננת. בדיקת MRI מאפשרת רזולוציה טובה יותר של הרקמות. יש מקרים שהבדיקה אף מחליפה בדיקה פולשנית,.

סורק ה-CT החדש בבני ציון (צילום: אילנית גוזלן / "בני ציון")

סורק ה-CT החדש בבני ציון (צילום: אילנית גוזלן / "בני ציון")

עלות הפרויקט, כולל הבינוי שנדרש לקליטת המכשיר, הגיעה ל-15 מיליון שקל, מתוכם 6 מיליון שקלים עלות המכשיר עצמו (תוצרת חברת "פיליפס"). הפרויקט מומן בסיוע ד"ר מרים ושלדון אדלסון, קרן הידידות של בית החולים ומשרד הבריאות.

המרכז הרפואי "בני ציון" בחיפה הודיע כי רכש סורק CT חדש ומתקדם, מתוצרת "סימנס" ומסוג SOMATOM Definition Flash, הנחשב למתקדם מסוגו. יתרונותיו הבולטים הם במהירות הסריקה, הפחתת קרינה ואפליקציות מתקדמות לעומת הסורקים האחרים.

ד"ר תמר גספר, מנהלת מכון הדימות ב"בני ציון", ציינה כי במכשיר CT רגיל קיימת שפופרת המייצרת קרני רנטגן החודרות דרך הגוף של הנבדק. מול השפופרת ממוקמת מערכת גלאים הקולטת את הקרינה שעברה דרך הגוף ומערכת ממוחשבת המייצרת ממידע זה תמונה, בדומה לצילום רנטגן רגיל.

הבדיקה צריכה להתבצע תוך עצירת נשימה וללא כל תזוזה של הנבדק כדי שתתקבל תוצאה טכנית טובה. לכן בדיקות בילדים ובתינוקות מבוצעות לרוב תחת טשטוש או הרדמה. לעיתים יש צורך לחזור על הסריקה אם הייתה תזוזה או נשימה של הנבדק, דבר החושף אותו לקרינה כפולה.

"ייחודו של הסורק שהותקן עתה בבית החולים הוא בהימצאותן של שתי שפופרות מול שני מערכי גלאים, המאפשרים סריקה במהירות גבוהה יותר מכל סורק אחר. מהירות הסריקה מאפשרת לכן ביצוע בדיקות איכותיות, ברמות קרינה נמוכות, גם בנבדקים שאינם משתפים פעולה או שאינם מסוגלים לעצור את הנשימה (קשישים, ילדים, תינוקות)", אמרה.

צוות מכון הדימות בבית החולים "בני ציון (צילום: אילנית גוזלן / "בני ציון")

צוות מכון הדימות בבית החולים "בני ציון (צילום: אילנית גוזלן / "בני ציון")

"הסורק החדיש", הדגישה ד"ר גספר, "מאפשר ביצוע מגוון בדיקות עם פחות קרינה כדי עד 50% בהשוואה לסורקים הרגילים".

ד"ר גספר הוסיפה, כי באמצעות סורק ה-CT המהיר החדש ניתן לאפיין חומרים ספציפיים כגון יוד, סידן, חומצת שתן (uric acid), ולהתקדם ממידע מורפולוגי למידע כמותי איכותי, שעוזר לרופא להחליט על הטיפול הנכון ולעקוב אחר התגובה אליו.

לדוגמא, בנבדקים עם אבנים בדרכי השתן ניתן לאבחן את סוג האבן (אבנים מחומצת שתן או מסוידות) וכך לוודא שהטיפול שינתן אכן מתאים לפתרון הבעיה. במחלות מפרקים שבהן שוקעים חומרים שונים במפרק (למשל במחלת השיגדון Gout), ניתן לזהות ספציפית ולכמת את המשקעים במפרקים וכך לעקוב אחר תגובה לטיפול.

נושאים קשורים:  חדשות,  CT,  MRI,  פריפריה,  ד"ר ארז און,  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה,  המרכז הרפואי "בני ציון"
תגובות