חדשות

רופאים יוצאים למאבק נגד המחירים המטפסים של התרופות לסרטן בארה"ב

במכתב שפורסם בכתב עת מדעי, ובקמפיין שנועד להשפיע על חברי קונגרס, מדווחים כ-120 רופאים מובילים בתחום הסרטן בארה"ב כי מחירי הטיפולים האונקולוגיים עלו פי 5 ב-15 השנים האחרונות, ל-100,000 דולר בממוצע; מחירי התרופות האימונותרפיות החדשות גבוהים עוד יותר

תרופות לסרטן (צילום: אילוסטרציה)

יותר מ-100 אונקולוגים מהמוסדות הרפואיים הנחשבים ביותר לטיפול בסרטן בארה"ב, יצאו בשבועות האחרונים למאבק ציבורי נגד המחירים הגבוהים של התרופות לסרטן בארה"ב, והם דורשים מגורמי הרגולציה בממשל האמריקאי לפקח על מחיריהן.

קבוצת הרופאים שיגרה מכתב מפורט בנושא לחברי הקונגרס האמריקאי. בין הרופאים נמצאים מומחים מה"מאיו קליניק" ברוצ'סטר שבמדינת מינסוטה, ממרכז מ.ד.אנדרסון ביוסטון, טקסס וממכון הסרטן ע"ש דנה פארבר באוניברסיטת שיקגו.

הקמפיין החל במאמר שפורסם בכתב העת הרפואי של "מאיו קליניק", ונמסר בו כי בשנה האחרונה בלבד התייקרו התרופות לסרטן בארה"ב ב-12%, לעומת השנה הקודמת. לפי מחברי המאמר, זו ההתייקרות השנתית הגבוהה ביותר שחלה בעשור האחרון.

בשנה האחרונה בלבד התייקרו התרופות לסרטן בארה"ב ב-12%, וזו ההתייקרות השנתית הגבוהה ביותר שחלה בעשור האחרון

הרופאים ציינו, כי התייקרות זו היא בבחינת נטל כספי בלתי-נסבל על החולים, שלעתים מגיעים לפשיטת רגל ולמחיקת החסכונות שצברו, כדי לממן את הטיפולים היקרים. לדברי הרופאים, התייקרות התרופות גם מביאות חולים למצב שעליהם לבחור בין טיפול רפואי הכרחי, לבין שמירה על חסכונות שיסייעו למשפחה.

לפי הנתונים שהציגו מחברי המאמר, כ-10%-20% מחולי הסרטן לא נוטלים את התרופות שנרשמו להם, מסיבות כלכליות.

הרופאים שיצאו לקמפיין הנוכחי אמרו כי הם נאבקים נגד חמדנות חברות התרופות, והרצון להביא למקסימום את הרווחים

בדיווח על הנושא ב-"וול-סטריט ג'ורנל" נמסר, כי מחירה הממוצע של תרופה לטיפול בסרטן בארה"ב זינק פי חמישה ב-15 השנים האחרונות, עד כדי 100 אלף דולר לשנה ב-2012. מדובר בהתייקרות שנתית ממוצעת של 8,500 דולר לאורך 15 שנים.

עוד נמסר בדיווח, כי התרופות החדישות מתחום האימונותרפיה יקרות עוד יותר, ומחיריהן מגיעים לכ-150 אלף דולר בשנה. רופא בכיר ממרכז Memorial Sloan Kettering הזהיר, כי כאשר במצב הנוכחי יותר ויותר רופאים רושמים עתה למטופליהם שילוב של שתי תרופות אימונותרפיות לטיפול במחלתם – ההוצאה לחולה תגיע במהרה ליותר מ-300 אלף דולר בשנה.

לפי הדיווח בעיתון הכלכלי, בין השנים 2006 ל-2014, נסקו מכירות התרופות לסרטן בכמעט 40%. שוק התרופות האונקולוגיות גילגל בשנה שעברה 79.2 מיליארד דולר.

הרופאים שיצאו לקמפיין הנוכחי אמרו, כי הם נאבקים נגד חמדנות חברות התרופות, והרצון להביא למקסימום את הרווחים, ודרשו שיוטל פיקוח עליהן. הרופאים דורשים בין השאר, שתוקם סוכנות עצמאית, שתבדוק את סוגיית מחירי התרופות המאושרות בידי ה-FDA, "כדי להציע מחיר הוגן".

במקביל, מציעים הרופאים להתיר למערכת הביטוח הציבורית האמריקאית Medicare לנהל מו"מ עם יצרניות התרופות לשם הוזלתן, לאפשר לחולים לייבא תרופות יותר זולות מקנדה, ולהקשות על חברות תרופות מקור להגיע ל'דילים" עם חברות הגנריקה על מנת להאריך את תוקף הפטנט של תרופות מסוימות, מעל לראשיהם של הצרכנים.

חברות התרופות טוענות להגנתן כי התרופות החדישות מספקות ערך טיפולי גבוה יותר ויעיל יותר, גם עבור מערכת הבריאות, וכי המחירים הגבוהים נועדו לממן מחקרים ופיתוח עתידיים.

נושאים קשורים:  חדשות,  תעשיית התרופות,  סרטן,  תרופות לסרטן,  אימונותרפיה,  ארה"ב,  FDA,  מכתב רופאים
תגובות