חדשות

רופאי "אסף הרופא" העבירו השתלמות בטיפול בשבץ מוחי לפרמדיקים של מד"א

ההשתלמות הועברה במטרה להביא מטופלים עם אירוע מוחי לבתי חולים שבהם מופעלות יחידות לצנתורי מוח, כמו "אסף הרופא"

ניידת מגן דוד אדום (צילום: פלאש 90)
ניידת מגן דוד אדום (צילום: פלאש 90)

רופאים בכירים מצוות הנוירולוגים של המרכז הרפואי "אסף הרופא" העבירו בשבוע שעבר השתלמות מיוחדת בטיפול נמרץ בשבץ מוחי לכ-100 פרמדיקים של מד"א. ההשתלמות התמקדה בטיפול הפולשני (צנתורי מוח) בעת אירוע מוחי חריף ובטיפול התרופתי.

האירוע אורגן בידי מנהל אגף רפואה במד"א, ד"ר רפי סטרוגו, וד"ר רונן לויטה, מנהל היחידה לנוירו-רדיולוגיה פולשנית ב"אסף הרופא". שניהם פועלים להבאת מטופלים עם אירוע מוחי לבתי חולים שבהם מופעלות יחידות לצנתורי מוח.

ד"ר סטרוגו ציין, שכיום עומדות אפשרויות חדשות לשם טיפול רפואי לנפגעי אירוע מוחי, כאשר הפיתוחים החדשים כוללים אמצעים ושיטות מתקדמות בתחום צינתורי מוח. עתה נדרשות יכולות של צוותי מד"א לאבחן עוד בשטח כל חשד לאירוע מוחי ויש צורך לחבר את הצוות המעניק את הטיפול לצוות בית החולים שאליו מפונה הנפגע.

"אין ספק ששיתוף פעולה זה מוביל לשיפור הטיפול שמקבלים הסובלים מאירוע מוחי חריף מתוך כוונה להציל חיים ולמנוע נכות. ברור לכולם כי לוח הזמנים הוא הנושא הקריטי ושיתוף הפעולה הוא חלק ממהלך של משרד הבריאות להעלות את המודעות לטיפול המהיר החולים ולשיפורו", אמר ד"ר סטרוגו.

ד"ר לויטה הציג לפני משתתפי ההשתלמות היבטים שונים של הטיפול הפולשני באמצעות מכשור מתקדם הקיים ב"אסף הרופא". הוא מסר, כי בית החולים שם דגש מיוחד על הטיפול בחולי שבץ מוחי וערוך כיום לקליטה וטיפול בחולים משלב המיון, דרך הדימות ועד לפרוצדורה הפולשנית. "שיתוף הפעולה עם צוות מד"א הוא לכן אסטרטגי להצלת חיים ולהקטנת שיעורי הנכות של הנפגעים", אמר ד"ר לויטה.

סגנית מנהל המרכז הרפואי, ד"ר ענת אנגל, מסרה כי "לבית החולים יש כבר עתה כל היכולות למתן טיפול שלם באירועים מוחיים חריפים הכוללים צנתורים בכלי הדם של המוח. חולה המגיע לכאן מקבל את כל הטיפול הנדרש ללא צורך בהעברה למרכז רפואי אחר".

יתר על כן, הדגישה ד"ר אנגל: "אנו מהווים גם מרכז לקליטת חולים עם שבץ מוחי המגיעים אלינו מבתי חולים אחרים שבסביבה, שאין להם מכשור ומיומנות מתאימה לביצוע צינתורי מוח".

הפאראמדיק הראשי במד"א, רמי מילר, אמר כי מטרת הארגון היא לשתף פעולה באופן מעשי עם מרכזים רפואיים נוספים ועם מוסדות מערכת הבריאות לשם העלאת המודעות של הצוותים והאוכלוסייה לזיהוי מוקדם של אירועי מוח ואפשרויות הטיפול המהיר לנפגעים.

נושאים קשורים:  חדשות,  מד"א,  המרכז הרפואי "אסף הרופא",  שבץ,  צנתור מוח
תגובות

ברכות למרכז הרפואי אסף הרופא על הודעתו בדבר יכולתו להעניק טיפול שלם לנפגעי שבץ מוחי. טיפול שלם הכוונה כפי שמדגישה ההודעה גם לצנתר את העורקים החסומים במוח , ושלצורך כך ביה"ח מהווה מרכז קליטה לחולי שבץ המגיעים מבתי חולים אחרים שבסביבה שאין להם מכשור ומיומנות מתאימה לביצוע צינתורי מוח, אני משער שהכוונה למרכזים הרפואיים וולפסון וקפלן, שכן בבילינסון השרות ניתן וגם בתל השומר -כ-10 דקות נסיעה באמבולנס מאסף הרופא קיימת יחידת שבץ פעילה ומיומנת הכוללת צינתורי מוח מזה שנים רבות. ואולם, במרכז הרפואי איכילוב המנקז את אוכלוסית ת"א יפו שבו פעלה יחידת שבץ מיומנת שנים רבות -בהנהלת ד"ר שמעון מימון מצנתר מוח עתיר נסיון-אין יותר פעילות. יחידת הצנתורים נסגרה , כפי שפורסם- בהוראת משרד הבריאות בצו זמני עד ל1.7.15 . אך אצלנו , הגם שמדובר בפעולות מצילי חיים, הפוליטיקה הגבוהה פועלת וללא, כפי הנראה, התחשבות בצרכי הציבור, ואין מסתבר דבר קבוע יותר מזמני, ועל כך אין פוצה פה ומצפצף. לידיעתי הובאו כבר מספר מקרים שניזוקו עקב סגירת השירות באיכילוב , ונזכיר כי גם לפעולת צנתור המח השעון דופק והיא ענין של שעות, החולפות מהר עד אשר נוקטים בפעולות האבחון והעברת החולים למרכזים אחרים בסביבה. הפתרונות לעירית ת"א יפו ולממשלת ישראל או לשר הממונה על תיק הבריאות. ליבי ליבי על עם ישראל.
ד"ר אבי רובינשטיין עו"ד.