המוגלובין

השפעת מתן אריתרופאטין ועירויי דם על התוצאה לאחר חבלת ראש

לפי מחקר רנדומלי, לא אריתרופאטין ולא קביעת סף גבוה (10 גר'/ דל') למתן עירויי דם השפיעו על התוצאה הנוירולוגית לאחר שישה חודשים

17.07.2014, 09:34

1.5 מיליון אמריקאים בשנה עוברים חבלת ראש, בעלות של 56 מיליארד דולר. לפי פרסומים קודמים, אריתרופאטין עשוי להגן מבחינה נוירולוגית על פגועי ראש לאחר חבלה. עירויי דם ניתנים מתוך דאגה מפני הנזק שיכול להיגרם כתוצאה מהמוגלובין נמוך לאחר טראומה. יחד עם זאת, המידע לגבי היעילות של אריתרופאטין וקביעת ערך סף גבוה של המוגלובין למתן עירויי דם במצב של חבלת ראש מוגבל.

מטרת המחקר היתה לבחון את ההשפעה של אריתרופאטין וקביעת שני ערכי סף המוגלובין למתן עירויי דם (7 לעומת 10 גר'/ דל') על התוצאה הנוירולוגית לאחר חבלת ראש סגורה.

למחקר הוכנסו 200 פגועי ראש, עם חבלת ראש סגורה, שלא היו מסוגלים לבצע פקודות, ביחידות לטיפול נמרץ נוירוכירורגי של שני מרכזי טראומה רמה 1. רנדומיזציה בוצעה בתוך 6 שעות מהפגיעה.

99 הוקצו לקבלת עירויי דם בערך המוגלובין לפי סף של 7 גר'/ דל', מתוכם 49 קיבלו אריתרופאטין ו-50 פלסבו. 101 הוקצו לקבלת עירויי דם בערך המוגלובין לפי סף של 10 גר'/ דל', מתוכם 53 קיבלו אריתרופאטין ו-48 קיבלו פלסבו.

התוצא הראשוני שנבדק היה מדד גלזגו לאחר 6 חודשים. בהשוואה לפלסבו (שיעור תוצאה עדיפה, 38.2%), שתי קבוצות האריתרופאטין לא הראו עליונות. לא היה הבדל משמעותי סטטיסטית בתוצאה הנוירולוגית בין שתי הקבוצות של ערך הסף של המוגלובין.

נרשם שיעור גבוה יותר של אירועים טרומבואמבוליים בקבוצה בה נקבע ערך סף של 10גר'/דל' המוגלובין למתן עירוי דם: 22/101 (22%) לעומת 8/99 (8%) (שיעור סיכוי של 0.32; p=0.009).

החוקרים מסכמים, כי בחולים עם חבלת ראש סגורה לא אריתרופאטין ולא שמירת המוגלובין בערך סף של 10 גר'/דל' הוכחו כצעדים יעילים על מנת לשפר תוצאות נוירולוגיות לאחר 6 חודשים. שמירה על ערך סף גבוה של המוגלובין היתה קשורה בתופעות בלתי רצויות בשיעור גבוה יותר.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Robertson CS, Hannay J, Yamal J-M, et al. Effect of Erythropoietin and Transfusion Threshold on Neurological Recovery after Traumatic Brain Injury. JAMA.2014;312(1):36-47

נושאים קשורים:  המוגלובין,  עירוי דם,  דימום,  פגיעת ראש,  חבלת ראש סגורה,  אריתרופואטין,  מחקרים
תגובות