חדשות

שיעור השחפת בקרב ילדים בעולם גבוה בהרבה מהערכות ה-WHO

דו"ח חדש מצא, כי ישנם כ-25% יותר מקרי שחפת בילדים לעומת הערכות קודמות; ה-WHO הודיע כי יבצע הערכה מחדש של אומדניו

מחקר שפורסם השבוע ב-Lancet Global Health טוען, כי יותר מ-650 אלף ילדים בעולם מפתחים שחפת מדי שנה, בערך ב-25% יותר מההערכות והתחזיות של ארגון הבריאות העולמי (WHO). את המחקר הוביל ד"ר פיטר דוד, מאוניברסיטת שפילד הבריטית, יחד עם עמיתיו מה"אימפריאל קולג'" בלונדון וצוות מומחים מתעשיית התרופות שהקימה "הברית העולמית" (Global Alliance) לפיתוח תרופות חדשות לשחפת.

מחברי הדיווח מסרו, כי גורמי הבריאות העולמיים מחמיצים "הזדמנות ענקית" למנוע את התפשטות המחלה. בעקבות הממצאים החדשים הודיע ה-WHO כי בדו"ח הבא שהוא יפרסם בנושא הזה יש בדעתו לבצע "רביזיה בהערכות". הדו"ח התפרסם על רקע הודעתו של הארגון כי בכוונתו לסייע להכחיד את המחלה ב-33 מדינות ברחבי העולם.

בדיווח נמסר, כי שחפת בקרב ילדים קשה לאבחון וזיהוי. הסיבה: גופם של צעירים מאחסן כמות קטנה של חיידקים בהשוואה לבגירים ולכן קיים קושי לאסוף דגימות מהם לצורך הקביעה מי חולה ומי לא.

הנתונים הרשמיים האחרונים של ה-WHO – דו"ח בינלאומי ראשון מסוגו בנושא השחפת – הציגו הערכות בדבר כ-530 אלף ילדים החולים בשחפת מדי שנה בעולם. אבל מחברי המחקר החדש קבעו עתה, כי נתונים אלו מבוססים על דיווחים שארגון הבריאות העולמי קיבל מרשויות בריאות של המדינות החברות בארגון "כך שלא מתקבלת תמונה מלאה. קיימים פערים והבדלים רבים באיכות הניטור הנעשה בנושא הזה ברחבי הגלובוס".

לצורך הערכה מדויקת בנה הצוות הרב תחומי מודל מתמטי. נלקחו בחשבון ההתנהגות הטבעית של החיידק ושיעור החולים בשחפת (מבוגרים) בבתי אב ובקהילות ב-22 מדינות שבהן השיעור הגבוה ביותר של חולי שחפת בעולם. כך ניתן היה לבצע הערכות עדכניות לגבי מספר הילדים שחלו או יחלו במחלה. ההערכה היא שכ-15 מיליון ילדים בעולם מתגוררים כיום באותם בתי אב שבהם יש לפחות בוגר אחד החולה בשחפת. כמעט 53 מיליון ילדים מוגדרים כחולי שחפת לא פעילה – צורת מחלה שיכולה להתקדם, להתפרץ ולהפוך בכל רגע נתון, לפעילה. קרוב לשני שלישים, על-פי הערכות אלו, הם מקרי שחפת פעילה שהרשויות החמיצו לאבחן ולאתר.

ד"ר דוד ציין, כי "הילדים הם לעתים קרובות מקרי שחפת שהתעלמו מהם, אבל יש צורך להכליל גם אותם במאמצים להשיג שליטה במחלה ברמה העולמית. הממצאים שלנו ממחישים את ההזדמנות האדירה להנהיג טיפולי אנטיביוטיקה מניעתית, במיוחד בקרב ילדים החיים באותם בתי אב שבהם יש מבוגרים חולי שחפת" .

ד"ר רות מק'נרני מה-London School of Hygiene and Tropical Medicine אמרה ל-"בי.בי.סי": "אנחנו יודעים שילדים רבים בעולם מפתחים שחפת ומתים ממנה ועד היום איננו יודעים בדיוק כמה. יש צורך לפתור את הבעיה החשובה הזו, כי טיפול בילדים כאשר הם נחשפים למחלה הוא הזדמנות למערכות הבריאות למניעת חזרתה בשלב מאוחר יותר בחיים של אותם ילדים".

נושאים קשורים:  חדשות,  שחפת,  אנטיביוטיקה,  ארגון הבריאות העולמי,  WHO,  ילדים
תגובות