אלצהיימר

האם מעכבי ספיגת סרוטונין עשויים להפחית את הסיכון לאלצהיימר?

מחקר בעכברים ובבני אדם הראה כי ציטלופרם, השייך לקבוצת ה-SSRI's, הפחית ייצור עמילואיד β, הקשור בפתולוגיה של מחלת האלצהיימר

02.06.2014, 09:05

הצטברות של עמילואיד β במוח קשורה בתהליך הפתולוגי של היווצרות מחלת האלצהיימר, ומחקרים רבים מתמקדים בהפחתת הסיכון למחלה באמצעות הפחתת היווצרות העמילואיד. הייצור של עמילואיד β מעוכב על ידי סרוטונין, ותרופות מקבוצת מעכבי הספיגה החוזרת של סרוטונין (SSRIs) מגבירים את הסיגנל של סרוטונין.

במחקר זה מדגימים חוקרים כיצד ציטלופרם (ציפרמיל; לונדבק, רסיטל; יוניפארם, ציטלופרם טבע; טבע) הפחיתה יצירה של עמילואיד β בעכברי מודל לאלצהיימר באופן תלוי מינון וכן במתנדבים בריאים.

בעכברי המודל ציטלופרם עצר את הגדילה של פלאקים קיימים והפחית את ההופעה של פלאקים חדשים ב-78%. ציטלופרם האט את קצב גדילת הפלאקים ואת מספר הפלאקים החדשים אך לא הביא לרגרסיה בפלאקים קיימים.

בנוסף נערך מחקר בנבדקים בריאים. 23 מתנדבים בני 18-50 הוקצו רנדומלית, באופן כפול סמיות, לקבלת 60 מ"ג ציטלופרם או פלסבו במנות מחולקות. נוזל השדרה של המתנדבים נדגם אחת לשעה עד ל-37 שעות לאחר מכן. ציטלופרם הפחית את הריכוז של עמילואיד β בנוזל השדרה ב-38%. ההפחתה נבעה מהפחתה בייצור ולא כתוצאה מעלייה בפינוי.

החוקרים מסכמים, שהיכולת להפחית את הייצור של עמילואיד β באמצעי יחסית בטוח היא בעלת פוטנציאל לחשיבות כאסטרטגיה מניעתית במחלת אלצהיימר. ממצאים אלו מניחים את הבסיס לכיוון מחקרי בתחום מחלת האלצהיימר.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Sheline YI, West T, Yarasheski K, et al. An antidepressant decreases CSF Aβ production in healthy individuals and in transgenic AD mice. Sci Transl Med. 2014;6(236):236re4.

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  נוגדי-דיכאון,  SSRI,  ציטלופרם,  ציפרמיל,  עמילואיד β,  מחקרים
תגובות