חדשות

מחקר: השמנת-יתר טרם הריון קשורה בסיכונים לבביים ארוכי טווח

המחקר, שנערך ב"סורוקה", מצא כי נשים שלקו בהשמנת-יתר טרם ההריון נזקקו ליותר בדיקות ואשפוזים הקשורים לסיבות לבביות בעתיד

השמנת-יתר בהריון קשורה לסיכונים לבביים ארוכי טווח ליולדת; כך עולה ממחקר חדש שנעשה בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה במרכז הרפואי-אוניברסיטאי "סורוקה" בבאר-שבע . תוצאות המחקר, שהתבסס על מעקב אחר היולדות שנמשך יותר מעשר שנים, הוצגו לפני כשבועיים בנכס השנתי של האיגוד האמריקאי למיילדות שנערך בניו-אורלינס. את המחקר הוביל ד"ר יניב סלם, בהנחיית פרופסור אייל שיינר ובשיתוף המחלקה לבריאות בקהילה באוניברסיטת בן-גוריון.

במחקר נמצא קשר בין השמנת-יתר בהריון לבין תחלואה לבבית ובנוסף לכך נמצא כי התחלואה הלבבית עשויה להופיע בגיל צעיר יחסית. מ"סורוקה" נמסר, כי תוצאות העבודה משמעותיות הן מבחינת האפשרות להערכת הסיכון לתחלואה לבבית והן מבחינת היכולת לגילוי מוקדם ולמניעה שניונית של תחלואה זו.

שכיחותה של השמנת-יתר נמצאת בעלייה חדה בשני העשורים האחרונים. כשליש מהנשים בגיל הפוריות סובלות מהשמנת-יתר, והן חשופות לסיבוכים מילדותיים מגוונים. מטרת המחקר היתה לברר אם השמנת-יתר טרם ההריון מהווה גורם סיכון עצמאי לתחלואה לבבית מאוחר יותר בחיי האישה, לאורך מעקב של עשר עד עשרים שנים מההריון.

הנתונים נאספו לגבי כל הנשים שילדו ב"סורוקה" בין השנים 1988-1999 ובוצע לגביהן מעקב עד שנת 2012.
שיעור התחלואה הלבבית והאשפוזים על רקע לבבי הושווה בין קבוצת הנשים הלוקה בהשמנת-יתר לבין קבוצת הביקורת.

46,488 נשים שילדו גויסו למחקר. 1,221 מהן לקו בהשמנת יתר טרם הריונן. התברר, כי נשים שלקו בהשמנת-יתר טרם ההריון, סבלו משיעורים גבוהים יותר של אירועים לבביים פשוטים, נזקקו לבדיקות לבביות בלתי פולשניות ולמספר אשפוזים המקושרים לסיבות לבביות.

פרופסור שיינר, מנהל מחלקת יולדות ב"סורוקה", ציין כי "הממצאים בעלי חשיבות גדולה לרופא-המיילד והמייעץ למטופלותיו, לא רק בדבר סיבוכים הכרוכים בהשמנת-יתר והריון אלא גם לגבי תחלואה מאוחרת יותר בחייהן. כמיילדים, תפקידנו כולל גם את המחויבות להתייחס להריון כחלון הזדמנויות לעתידה הרפואי של האישה, ללא קשר להריון עצמו. לפיכך על הרופא לייעץ לנשים גם בדבר תחלואה שאליה היא עתידה להיות חשופה בהמשך חייה בהתאם לגורמי הסיכון שנחשפו בפניו בעת מעקב ההריון".

נושאים קשורים:  חדשות,  הריון,  השמנת יתר,  המרכז הרפואי "סורוקה",  בעיות לב,  פרופ' אייל שיינר
תגובות