חדשות

מנכ"ל מש' הבריאות: "התפתחה כאן תרבות שכר של 'כוכבים רפואיים'"

פרופ' רוני גמזו אמר את הדברים בכנס ים המלח, על רקע חשיפת דרישת מנתחים ב"איכילוב" לקבל עשרות אלפי שקלים מתיירים רפואיים

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור רוני גמזו, התייחס היום (יום ד') בהרצאה בכנס בים המלח לפרשת "התיירות הרפואית" בביה"ח "איכילוב", במסגרתה דרשו שלושה מנתחים עשרות אלפי שקלים מתחקירנית של התוכנית "עובדה", שהתחזתה לסוכנת תיירות רפואית. לדבריו, "המסר שהשטח קיבל עד היום בנושא הזה (תיירות רפואית, ד.א.) היה הססני, כאילו הכל מותר - לשלם, לקדם, לעקוף את התור. מה שהתחיל כפעילות סמלית ונאיבית נעשה עסק כלכלי קשה להסדרה ולריסון. כולם תלויים בו. זו תופעה רעה, מעוותת. נתקלנו בהתנגדויות רבות ובניסיונות של גורמים רשמיים כמו משרד התיירות לקדם תיירות מרפא כענף כלכלי".

עוד אמר פרופסור גמזו: "לא אתפלא אם גם במקומות אחרים, מלבד איכילוב, יש כל מיני 'תופעות יצירתיות' שלא אמורות להיות. התיירות הרפואית היא סימפטום הנובע מבעיית השכר ומבעיית המשילות במערכת". "שיהיה ברור", הדגיש, "אם קיימת בבית חולים תופעה של תשלום גבוה יותר לרופא בעבור תייר, לעומת החולה הישראלי, זה אסור, לשיטתנו".

בהרצאתו התייחס עוד פרופסור גמזו גם לתופעה שכינה "מסוכנת": "סחרור השכר במערכת הבריאות". הוא ייחס אותה בין היתר להתפתחות המואצת של הביטוחים הפרטיים והמשלימים בישראל, וגם להכשרתם של רופאים ישראלים רבים בארה"ב, "שבה השכר גבוה משמעותית משאר העולם". כמו כן, ציין שחברות הביטוח מוכנות כיום לשלם לרופאים שכר גבוה במיוחד בבתי החולים הפרטיים. לדברי גמזו, זוהי "תרבות ה-"סטארים", הכוכבים, המביאה אותנו לכלכלת שכר של "כוכבים": השכר מטפס ואיננו יודע גבולות".

נושאים קשורים:  חדשות,  תיירות מרפא,  רפואה פרטית,  שכר הרופאים,  רפואה ציבורית,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב,  פרופ' רוני גמזו
תגובות
שלמה
18.12.2013, 18:27

תזכורת: גמזו היה מנהל איכילוב עד לפני 3 שנים, האם הוא מצפה מאיתנו להאמין שכל התופעות הללו החלו רק לאחר עזיבתו?

ד"ר צדיק
20.12.2013, 00:08

התופעות של רפואה שחורה ומושחתת קיימות עשרות שנים.
הבעיה תמיד למצוא מי שיהיה מוכן "להלשין" ולספק גם הוכחות ולא שמועות. אני יודע מפי בני משפחה וחברים על מקרים ספציפים של תשלומי שוחד. כולם אמרו שלא יסגירו את הרופא מנימוקים שונים ומשונים.
באופן דומה ראשי משםחות הפשע חיים מחוץ לכלא.

דר' רוטמן
19.12.2013, 15:07

נוצרה הזדמנות פז לתקן את העוול הנוראי לציבור החולים במדינתנו שנאלצים בעל כורחם לנהור לכיוון "כוכבים" מדומים כאשר מנתחים מעולים אנונימיים רבים נדחקים לשוליים של המערכת.
הרופאים האלה צריכים לעזוב את מערכת הרפואה הציבורית ולעבוד אך ורק בפרקטיקה פרטית בבתי חולים פרטיים.
צריך להשאיר את הרפואה הציבורית בידיים של רופאים ומנתחים מעולים וישרים אשר יעשו עבודה הרבה יותר טובה לשרות ציבור החולים.
אסור לפספס את ההזדמנות הנדירה הזאת להוקיע את המרמה הגדולה מתוך הרפואה הציבורית.

ירון
20.12.2013, 09:51

רוטמן, אולי מספיק לנסות להחמיא לעצמך בצורה מרומזת?

איליה
20.12.2013, 15:13

ירון,
מסתבר שלא רק אני מרגיש ככה...

דר' רוטמן
20.12.2013, 17:09

לירון ואיליה החמודים:
פרופ' סוסטיאל להנהלת המערך הנוירוכירורגי בבית חולים איכילוב.
דר' בניפלא או דר' פלדמן לנוירוכירורגיה פדיאטרית בבית חולים איכילוב.
תאמינו לי שהנוירוכירורגיה הציבורית במדינה רק תרוויח עם רופאים מקצועיים אלה אשר התנהגותם הולמת את שרות המדינה ולא מדברים ולא מתנהגים כמו מה שראינו בכתבה.
פרופ' רם ופרופ' קונסטנטיני בבית חולים אסותא (הרי פרופ' רם רצה להתפטר למעשה מאיכילוב בזמן שביתת הרופאים ופרופ' קונסטנטיני ימשיך לנתח את כל הילדים שהרב פיהרר וכל מיני רופאי ילדים שולחים לו משום מה, אישית) .
אתם חושבים שהיה צריך לעשות רק ביופסיה למקרה של הגידול בסינוס הספנואידלי? הרי זה גם יכול לעשות רופא אף אוזן וגרון בשיטה אנדוסקופית. 8000 יורו עבור ביופסיה ו30000 אלף דולר בהמשך עבור ניתוח נוסף?
והתינוק עם הקרניוסינוסטוזיס שכבר נותח ברוסיה, היה צריך בכלל ניתוח נוסף?. למה להביא אותו עם 30000 יורו בכיס כי אולי יצטרך ניתוח? על איזה "אבלואציה" מדובר כאן? הרי ניתן היה לקבוע אם צריך ניתוח או לא צריך ניתוח ללא ה-"אבלואציה" המיותרת שניתן היה לעשותה ברוסיה .
חברה, בכתבה הזו לא רק ראינו את "קצה הקרחון" של ה-"רפואה השחורה" (בנוסף להכנסות העתק ב-"לבן") אלא שגם ראינו את "קצה הקרחון" המקצועי הגורם להרים גבה.

ד"ר צדיק
20.12.2013, 00:02

יישר כח לד"ר גמזו.
דווקא בעלי השכר הגבוה והקליניקה הפרטית מובילים את רדיפת הבצע.
אף אחד מהשלשה הנוכחית לא היה בעל שכר נמוך שנאלץ להשלים הכנסה ברפואת תיירות.
נהפוך הוא. דווקא בעלי שכר נמוך ממילא לא נחשפים לרפואת התיירות
כל הניסיונות להסביר רפואה שחורה כתוצאה של רופאים במצוקה היא פתטית.
צריך לקרוא לילד בשמו : רודפי בצע חסרי אתיקה !

איליה
20.12.2013, 15:10

ממש לא נכון.
יש הרבה רופאים מומחים בתחומים שונים אשר אינם "כוכבים" ובהחלט לא שיאני השכר, ושמותיהם לא מוכרים לכולם בארץ (רק לפציאנטים שלהם) אך בהחלט מאד טובים בתחום שלהם אשר מטפלים בין השאר בתיירי מרפא. רק מה - פונים אליהם סוכני תיירות המרפא אשר מכירים אותם ואת עבודתם, כמובן לא במקום העבודה שלהם, וכמובן שהטיפולים הנ"ל מתבצעים לא בשעות העבודה של הרופאים הנ"ל

רופא בכיר
21.12.2013, 11:31

"צודקים" רוטמן וצדיק. נזרוק טובי הרופאים לרפואה פרטית,רק בעלי ממון יקבלו טיפול
ברמה גבוהה.וברפואה ציבורית תשלוט בינוניות .וברור שלפרופ ברבש כאוב הלב על
תושב זר ,אבל אם שלושת הרופאים היו מעבירם את כסף הנוסף ,מעל המחירון הנהוג באיכלוב ,לקופת בית החולים ,הבעיות קרדיאליות של הפרופסור המכובד היו נגמרות במידי.
זכורה לי שיחה בין תייר מרפא ובין אישתו באחד מבתי החולים הגדולים ,לא איכלוב.
השיחה ברוסית .המטופל " הכל טוב פה -טיפול ,שירות , תנאים,אבל אני לא יכול לבהול את כל היהודים האלה" .אישתו "גם אני בקושי מחזיקה מעמד". אז צריך לכאוב הלב על הכסף שלהם?מבחינתי שבכלל יסגרו את תיירות רפואית לאנשים מחבר העמים.אין כסף שמצדיק טיפול באנטישמים והם רובם כאלה

דר' רוטמן
21.12.2013, 12:42

אינני מכיר אותך אבל אני מזועזע מתגובך.
חולה הוא חולה, יהיה זה ישראלי, או רוסי,או מהרשות הפלסטינית או מסוריה.
אנו בתור רופאים מחויבים לטפל בכולם בצורה הכי טובה והכי מקצועית ואין דעותיהם הפוליטיות ואו אישיות צריך להשפיע עלינו בכלל ולגרום לנו "לעקוץ" אותם על פי המלצתך.
אני לא מתפלא שאתה מנסה להגן על הרופאים המושחתים שנחשפו בתכנית "עובדה".
תראה טוב טוב שוב את הכתבה בטלוויזיה ותתמקד בפרטים הקטנים ובהתנהגות של רופאים אלה.

דר' רוטמן
21.12.2013, 12:53

הבנתי גם מתגובתך שכל הנוירוכירורגים הבכירים האחרים במדינת ישראל הינם בינוניים נכון? למה כל כך חשוב לך להדגיש את השקר הזה?

רופא בכיר
21.12.2013, 14:38

דר רוטמן
בחיים הארוכים שלי כרופא ,טיפלתי גם בסורים , גם במיצרים וגם במחבלים .כ אופא אני מחוייב לטפל בכולם ובזה מסכים איתך ב1000% . זאת המציאות בארצנו. יש לי חולים ערבים ישראלים רבים שאני מטל בהם שנים רבות .אבל אחד גדול- החולים האלה אינטגרלי חלק מהנוף מזרח תיכוני וחובתנו ,כ רופאים,לתת להם טיפול ברמה גבוהה ביותר.
אבל יש הבדל אחד גדול בינהם ובין אנטישמיים, שתמורת מזיד העדשים,אנחנו מזמינים אלינו.הדבר הוא פסול ומיותר. לא כל דבר אפשר לתרגם לכסף.
בקשר לבינוניות . באתה תוכנית "עובדה" היה מדובר ב3 רופאים ספציפיים. שהוצגו כמובילים בתכומם.זאת אומרת שאחרים הם מתחת לרמתם ובגלל זה הם כל כך מבוקשים.אני בטוח שבארץ ישנם רופאים ברמה גבוהה ביותר ומערך נאורוכירורגי בארץ
לא מבוסס על 3 רופאים מאיכלוב .אבל כך זה הוצג בתוכנית .
ראשית כל דאגתי שחולים תושבי מדינה יקבלו טיפול טוב ביותר שאפשר לתת ואני חושב שבזה תסכים איתי.
הבעיה הרבה יותר חמורה שרפואה "השחורה" קיימת בארץ לא מאתמול ולא משלשום ומופעלת על אזרחי המדינה ועם זה חייבים ללחםמלחמת חורמה .