חדשות

רמב"ם: ביצענו ניתוח אולטרה סאונד ממוקד בחולה רעד ראשוני

טיפול באולטרה-סאונד ממוקד מבוקר MRI, באמצעות מערכת שפיתחה חברה ישראלית, הביא להפסקת תסמיני הרעד אצל החולה

צוות רופאים מבית החולים "רמב"ם" ביצע לראשונה בישראל טיפול תוך-מוחי באמצעות אולטרה-סאונד ממוקד ומבוקר MRI, בחולה בן 73 שסבל ממחלת הרעד הראשוני במשך כ-15 שנה. מחלה זו נפוצה פי 20 ממחלת הפרקינסון, שגם היא גורמת לרעידות בלתי-נשלטות. עד היום, טופלה המחלה על ידי צריבה או כריתה של אזורי מוח זעירים שהמחלה גורמת להם לפעילות יתר.

[slideshow caption=on]

ההליך כולו נעשה ללא הרדמה, ללא חתכים, מבלי לנסר את הגולגולת. "ניתוח ללא סכין מנתחים, רק באמצעות עכבר מחשב", הגדירו זאת ברמב"ם. את הצוות הובילו פרופסור מנשה זערור, מנהל המחלקה לנוירוכירורגיה, ד"ר אילנה שלזינגר מהיחידה לפרקינסון במחלקה לנוירולוגיה ופרופסור דורית גולדשר, ראש היחידה לרדיולוגיה.

ההליך התבצע בעזרת מערכת ExAblate Neuro, שפותחה על ידי החברה הישראלית "אינסייטק". למעשה, מדובר בשילוב בין שתי טכנולוגיות שאוחדו – אולטרה-סאונד בעוצמה גבוהה כדי לצרוב או לכרות את רקמת היעד ו-MRI המאפשרת הדמיה של המוח ודיוק בניווט קרן האולטרה-סאונד למטרה. המערכת כוללת קסדה מיוחדת המפיקה את האולטרה-סאונד מתוך מוקדים שונים בתוכה לנקודה הזעירה שבמוח המטופל. רמת הדיוק בהכוונה זו של קרן האולטרה-סאונד מגיעה לחלקי המילימטר.

כך מתבצע הטיפול: החולה שוכב ללא תנועה בתוך מכשיר ה-MRI; הנוירוכירורג יושב מעבר לחלון הזכוכית ומפעיל באמצעות המחשב את הקסדה, המשגרת את גלי האולטרה-סאונד לתוך המוח, לאחר שהוא מזהה באמצעות ה-MRI את הנקודה המדויקת שצריכה לעבור טיפול. במהלך כל הזמן, המטופל ער לגמרי ומתקיים עמו דו-שיח כדי לוודא שאינו סובל מתופעות לוואי. המנתח מגביר בכל פעם את עוצמת הגל (החימום), ובהפסקות בין הפעולות, בודקים נוירולוגים את איכות השיפור במצבו.

בהודעה שמסר בית החולים צוין, כי המטופל - סמי זנגי ממבשרת ציון - לא היה מסוגל לפני הטיפול לאחוז בכוס מים מבלי שתוכנה יישפך. הוא גם לא היה מסוגל לכתוב. כשעתיים לאחר הטיפול, בעיות אלו הקשורות ברעד, נעלמו.

מנהל רמב"ם, פרופסור רפי ביאר, אמר כי בין המטלות שנטל על עצמו בית החולים לקדם ולאמץ טכנולוגיות חדשניות, כחלק מ"היתרון הגדול שלו - היותו צמוד לפקולטה לרפואה של הטכניון וקרוב לתעשיית ההייטק הישראלית".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרקינסון,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  ניתוח מוח,  מחלת הרעד הראשוני,  סכין וירטואלית,  Exablate
תגובות
עדנה קוט
29.11.2013, 05:07

אני מברכת את הצוות על פיתוח שיטה כה אלגנטית לטיפול במיגבלה כה קשה לחולה. אני מברכת במיוחד את פרופ אילנה שלזינגר שעשתה חלק מהתמחותה בנירולוגיה במחלקה ב"מאיר" שבראשותה עמדתי. השבחת איכות החיים של חולי פרקינסון היא השג רפואי וגם חברתי ממדרגה ראשונה.

דר וינברגר יצחק
29.11.2013, 15:44

האם ניתן לטפל באבלציה זו בus גם במחלת פרקינסון?

אלדד
30.11.2013, 22:46

האם השיטה של אולטראסאונד היא רק לרעידות או גם לדיסקנציות וקשיות ?

אפרת
16.12.2013, 14:51

איך אפשר לקבל את הטיפול נגד הרעד?

שרה

אביבה
12.06.2014, 12:11

זה פשוט פלא
ואני מאוד רוצה להביא את אמי לטיפול כזה אצלכם ברמב"ם.
אני אשמח מאוד אם תחזרו אלי במייל.

לודמילה
12.08.2014, 19:05

מעוניינת בפרטים של הטיפול .

Sheron
18.08.2014, 14:41

מעוניינת בעוד פרטים בנוגע לטיפול.

כוכבה קופרמן
07.09.2014, 17:41

כל הכבוד ובהצלחה בהמשך.
האם יש סיכונים בהליך זה? ואם כן,אז אלו סיכונים?