שבץ

Spot sign – סימן הדמיה אמין לחיזוי גדילתו של שטף דם במוח

במחקר PREDICT זוהה spot sign כאמין לחיזוי גדילת שטף הדם במוח. הסימן מסייע בזיהוי מטופלים מתאימים למחקר של טיפול המוסטטי

25.04.2012, 09:44

דמם תוך-מוחי (ICH – Intracerebral hemorrhage) מופיע ב-7%–15% ממקרי השבץ, וכרוך בשיעורי תמותה גבוהים (כ-40%). כמחצית ממקרי המוות מתרחשים תוך יומיים מהאירוע. הגורמים הפרוגנוסטיים העיקריים שזוהו הם מידת הדימום, מדד Glasgow coma scale, הימצאות דם בחדרי המוח והגיל. גדילה של שטף הדם היא שכיחה וקשורה בפרוגנוזה גרועה. מבחינה קלינית, גדילת שטף הדם מאופיינת בהידרדרות נוירולוגית מוקדמת, המובילה במקרים רבים למוות.

דימום מוחי (אילוסטרציה)

דימום מוחי (אילוסטרציה)

טיפול המוסטטי עשוי להיות יעיל במניעת גדילתו של שטף הדם, אולם במחקרים שבוצעו עד כה לגבי טיפולים המוסטטיים (כגון מתן תוך-ורידי של פקטור VIIa רקומביננטי) נמצאה ירידה בשיעור גדילתו של שטף הדם ללא שיפור עקבי בתוצאות מבחינה קלינית. ייתכן שהגורם לכך הוא שיעור גבוה של משתתפים שלא הפיקו תועלת מהטיפול (שכן גדילת שטף הדם במהלך השעות הראשונות מתרחשת רק אצל כשליש מהמטופלים). לפיכך, על מנת להפיק את התועלת המיבית מטיפול המוסטטי, יש לאתר את המטופלים שהסיכון לגדילת שטף הדם  אצלם הוא הגבוה ביותר.

סמן אמין לחיזוי הסיכון לגדילת שטף הדם יסייע בזיהוי המטופלים שיפיקו את התועלת הרבה ביותר מטיפול המוסטטי. Spot sign הוא מוקד (או כמה מוקדים) של חומר ניקוד הנראה בשטף דם פרנכימלי בבדיקת CTA, והוא זוהה במחקרים קודמים (שבוצעו במרכז יחיד) כסמן כזה. מחקר PREDICT הוא מחקר רב-מרכזי, ובו נבדקה אמינות הסמן.

במחקר נכללו 228 מטופלים מבוגרים, שסבלו מדימום בנפח קטן מ-100 מ"ל, התקבלו בבית החולים פחות מ-6 שעות לאחר הופעת הסימפטומים, ובוצע להם CT מעקב נוסף. נוירו-רדיולוג אחד בחן את הימצאותו של spot sign, ונוירולוג אחר, שלא היה מודע לתוצאות (הימצאות spot sign ו/או תוצאה קלינית) מדד את נפחי שטף הדם בשתי בדיקות הדמיה עוקבות.

ה-spot sign נמצא אצל 30% מהמטופלים (81 מ-268 המשתתפים שגויסו מלכתחילה). חציון נפח הדימום ההתחלתי היה 19.9 מ"ל כאשר נמצא הסימן, ו-10.0 מ"ל בהיעדרו. חציון הגדילה בנפח שטף הדם היה 8.6 מ"ל כאשר נמצא הסימן, לעומת 0.4 מ"ל בהיעדרו.

שיעורי התמותה לאחר 3 חודשים היו 43.4% במקרים שבהם נמצא spot sign לעומת 19.6% בהיעדרו, כך שהסיכון היחסי לתמותה במקרים שנמצא spot sign היה 2.4 (95%CI 1.4-4.0, p=0.002).

רגישות ה-spot sign לזיהוי גדילה של מעל 6 מ"ל או מעל 33% מהנפח ההתחלתי בנפח שטף הדם הייתה 63%, וסגוליותו הייתה 90%. ה-Positive predictive value היה 73% וה-Negative predictive value היה 84%.

מגבלות המחקר העיקריות הן השונות במועדי הזרקת חומר הניגוד במרכזים השונים, קיבוץ של משתתפים שסבלו מהפרעות במערכת הקרישה ומשתתפים ללא הפרעות כאלה בקבוצה אחת, וחוסר יכולת לשלול את השפעתם של הבדלים בטיפול הרפואי או במדדים בסיסיים כגון לחץ דם או רמת סוכר.

החוקרים מסכמים כי ה-spot sign הוא סמן בבדיקת CTA המאפשר זיהוי מטופלים הסובלים מ-ICH ונמצאים בסיכון מוגבר לגדילת שטף הדם במוח ותמותה. במחקרים לגבי טיפול המוסטטי, יש לכלול משתתפים שנמצא אצלם spot sign חיובי.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Demchuk et al.; Prediction of haematoma growth and outcome in patients with intracerebral haemorrhage using the CT-angiography spot sign (PREDICT): a prospective observational study, Lancet Neurology 2012 Apr;11(4):307-314

נושאים קשורים:  שבץ,  דמם תוך מוחי,  שטף דם במוח,  spot sign,  טיפול המוסטטי,  מחקרים
תגובות