• יו"ר: ד"ר ברוך קפלן
  • מזכיר: ד"ר חגי לנדוב
  • גזבר: ד"ר אריה ליפשיץ
  • חברי ועד: ד"ר להבית אקרמן
  • ד"ר ריאד קאסם
  • ועדת ביקורת: ד"ר אביקם הראל, ד"ר אילן כץ ,ד"ר דוד צמח
חדשות

שיעור הסיבוכים בניתוחים הוא הקטן ביותר כאשר הכירורגים בני 50-35

כתב העת הרפואי הבריטי מדווח על מחקר שבו נמצא כי שיעור הסיבוכים לאחר ניתוח כריתת בלוטת התריס היה הנמוך ביותר כשהמנתח היה בגיל הביניים

ה-British Medical Journal פרסם השבוע מחקר מצומצם שנערך באוניברסיטת ליון, צרפת, וממנו עולה כי הניתוח הבטוח ביותר מבחינת החולה הוא זה שמבוצע על-ידי כירורגים בני 50-35. שיעור תופעות הלוואי והסיבוכים בקרב חולים שנותחו על-ידי כירורגים מבוגרים יותר, שלכאורה נחשבים מנוסים יותר על-פי גילם והוותק במקצוע, היה באופן מפתיע דווקא גבוהים יותר.

עורכי המחקר ציינו כי מקובל לחשוב שהמומחים בכירורגיה מגיעים לשיא מיומנותם בגיל 30 עד 50, אולם מעט ידוע על שיעור ההצלחה בגילים אלה ובגילים אחרים. צוות החוקרים מאוניברסיטת ליון שבצרפת בחן מהו שיעור הסיבוכים בניתוח על פי גיל המנתחים.

במחקר, שנמשך שנה, נכללו 3,574 מנותחים. הם עברו כריתה של בלוטת התריס, על-ידי 28 מנתחים שונים בחמישה בתי חולים בצרפת. גילם הממוצע של המנתחים היה 41. החוקרים בדקו את שיעור הסיבוכים בתוך 48 שעות מתום הניתוח ושישה חודשים לאחר הניתוח. נבדקו שני סיבוכים ידועים לאחר ניתוח כריתת בלוטת התריס: שיתוק של העצב הסמוך לבלוטה הגורם לצרידות ותת-פעילות יותרת התריס הנגרמת עקב נזק לבלוטה הסמוכה לבלוטת התריס, מה שמוביל לרמות סידן נמוכות, להתכווצויות ולעוויתות שרירים.

החוקרים מצאו כי שיעור הסיבוכים הגבוה ביותר לאחר הניתוח היה כאשר הכירורגים עסקו בתחומם במשך 20 שנים או יותר. עוד נמצא כי כירורגים בני 35 עד 50, כלומר שעברו חמש עד 20 שנים מתום לימודיהם, השיגו תוצאות טובות יותר בהשוואה למנתחים צעירים או מבוגרים יותר.

החוקרים ציינו כי הממצאים מעידים על כך שמיומנות הכירורג משתנה לאורך השנים, וכי מנתח אינו יכול להישאר באותה יכולת לאורך כל חייו המקצועיים.

לדיווח בבי.בי.סי על המחקר

נושאים קשורים:  חדשות,  כירורגיה,  סיבוכים לאחר ניתוח,  בלוטת התריס,  גיל המנתח
תגובות