משפט

העדר ניסיון בתחום רפואי בארץ, מספיק כדי לחייב קופת חולים לממן הוצאות ניתוח בחו"ל

הורים שהטיסו את בנם לניתוח דחוף בארה"ב, קיבלו החזר הוצאות כי הניתוח לא בוצע מעולם קודם בישראל ונקבע כי זו "נסיבה רפואית חריגה"

הורים שמימנו מכיסם ניתוח דחוף ומציל חיים לבנם, ותבעו את קופת החולים, יקבלו החזר הוצאות מלא, כיוון שבארץ אין מספיק ניסיון בביצוע סוג זה של ניתוחים.

הבן נולד פג כשהוא סובל ממום נדיר ומסכן חיים של שסע בקנה הנשימה, שחייב ניתוח דחוף. עד לאותה עת לא בוצע הניתוח בארץ. כשהתברר מצבו פנו ההורים למספר רופאים בכירים אשר המליצו בפניהם להטיס את התינוק ללא דיחוי לארה"ב לרופא שמתמחה בביצוע הניתוח הספציפי. ההורים פנו למכבי שירותי בריאות בבקשה לממן את הניתוח ואת הוצאות ההטסה. מכבי דחתה את הבקשה וטענה כי ניתן לבצע את הניתוח בארץ. ההורים פנו ההורים לוועדת ערר שקבעה גם היא כי ניתן לבצע את הניתוח בישראל. למרות זאת, ההורים טסו עם התינוק לארה"ב, שם נותח בהצלחה. ההורים נשאו בכל ההוצאות הכספיות של הטיסות והניתוח.

ההורים הגישו תביעה להחזר הוצאות הנסיעה והניתוח, תוך שהם מבססים את התביעה על הצורך לבצע את הניתוח בחו"ל, בשל העדר הניסיון בישראל בניתוח מהסוג האמור.

בית הדין האזורי לעבודה לא קיבל את טענות ההורים ואימץ את מסקנת ועדת הערר שקבע שניתן היה לבצע הניתוח בארץ, ולמרות שנמצאו פגמים בהתנהלותה אין בכך כדי להוביל לביטול ההחלטה.

על פסק הדין הוגש ערעור לבית הדין הארצי לעבודה, שדן במקרה בהרכב של חמישה שופטים.
בית הדין הארצי קיבל את הערעור על כל חלקיו ופסק כי היעדר ניסיון בביצוע הניתוח הנדרש עשוי לבוא בגדר "נסיבה רפואית חריגה" המצדיק כיסוי.

בנוסף, בית הדין קבע כי הוועדה הדנה במקרה לא העניקה משקל ראוי לעובדה שהניתוח המבוקש לא בוצע מעולם בארץ, לא דנה בחוות דעת המומחים מטעם המטופל ולא התייחסה למכלול הנסיבות הספציפיות.
בית הדין קבע כי מדובר בפגמים מהותיים בהתנהלות הוועדה ובהחלטתה.

על כן, הערעור התקבל במלואו ומכבי שירותי בריאות חויבה לשלם להורי התינוק את החזר הוצאות הניתוח והנסיעה בסכום המתקרב ל 700,000 שקל וכן הוצאות ושכ"ט.

ערך: עו"ד יונתן דייויס

ע"ע 415/08 ר.א. (קטין) נ' מכבי שירותי בריאות

נושאים קשורים:  משפט,  רשלנות רפואית,  ניתוח בחו"ל,  הוצאות ניתוח בחו"ל
תגובות